– Se langt framover og tenk helhetlig når du bygger plattform, er det tydelige rådet fra Trine Johannessen i KPMG.
Microsoft/KPMG
ERP for retailere: – Tenk helhetlig og se langt framover
Etter å ha anskaffet delløsninger på IT over tid har mange retailere endt opp med såkalt spagetti-arkitektur. For å komme seg ut av en slik floke kreves langsiktig og helhetlig tankegang, samt investeringsvilje.
Trine Johannessen leder teamet i KPMG som bistår med
implementering av Microsoft sine forretningsløsninger. Hun har jobbet med ERP-
og CRM-løsninger i mer enn 25 år i flere bransjer, men de siste årene i hovedsak
innen retail. Teamet hun leder har levert løsninger basert på Microsoft
Dynamics' portefølje som dekker de fleste prosesser innenfor retail.
KPMG bistår sine retailkunder med hvordan de skal tenke for
å få på plass en velfungerende IT-plattform i en tid hvor kravene fra både
kunder og ansatte har endret seg.
Trine Johannessen understreker det hun mener er den
viktigste faktoren:
5 faktorer for å lykkes med plattform
1. Test
2. Opplæring
3. Integrasjoner
4. Masterdata
5. Ende-til-ende prosesser
– Se langt framover og tenk helhetlig når du bygger
plattform.
De fire P'ene med nytt innhold
De fire P'ene har klassisk stått for product, price, place
og promotion, men står nå for people, planet, profit og purpose. Johannessen
mener at retailerne må spørre seg om hvordan teknologien deres er bygget opp
rundt dette.
– Tidligere har IT-løsninger hatt produktet i sentrum, men
nå settes kunden i sentrum. Forbrukerne stiller nye krav, og det samme gjør
butikkansatte, sier hun.
Johannessen viser til debatten rundt selvbetjente kasser.
Vil kundene ha disse? Det er omdiskutert. I pandemien endret kravene seg raskt,
f eks krav til klikk & hent-løsninger som måtte på plass raskt.
Helhetlig: Unified commerce
– Retailere er jo kremmere og vil ha løsninger som gir god
verdi for pengene, sier Johannessen.
Unified commerce er det ultimate målet, men for mange
retailere er dette et meget stort steg.
Johannessen forteller at retailere må unngå å ha siloer slik
det i sin tid ble da alle skulle ha opp nettbutikker. Det ble nærmest et
konkurranseforhold mellom de fysiske butikkene og nettbutikkene.
– Nå vil kundene følge de fysiske butikkene fra nett. Eller
motsatt hvor kunden begynner i butikk og går over til nettbutikken. Å følge
kunden krever at du har tilgang til de samme dataene, uansett hvilken kanal
kunden har handlet i, påpeker Johannessen.
Mange retailere har endt opp med en spagetti-arkitektur med
flere løsninger som dekker ulike behov.
– De som ikke har tenkt helhetlig fra starten, har gjerne
investert i nye delsystemer med tiden, påpeker Johannessen.
Kanskje har ingen av investeringene i delløsninger vært
særlig kostbare, men i sum kan lisenskostnadene etter hvert ha blitt
betydelige.
– Man sier at man har en fungerende omni-løsning med data
fra flere kanaler. Man mener at man har full kontroll på dataene, men så er det
kanskje ikke tilfelle likevel, forteller Johannessen.
Kanskje brukes mye tid internt for å sikre at kunden
opplever at de blir ivaretatt om hovedkontoret ikke har en helhetlig
IT-løsning.
Trine Johannessen peker på to hovedmodeller for arkitektur.
Enten en felles datamodell hvor man har kontroll på sine masterdata, eller en
integrasjonsplattform som sikrer at man kan bytte ut én og én løsning og
likevel har tilgang til de samme dataene.
– Man må begynne med å ha fokus på ende-til-ende prosessene,
sikre masterdataene og vurdere en integrasjonsplattform. Og ikke minst når man
går i gang med nye løsninger å ha fokus på opplæring og test, understreker hun.
Må få med seg hele organisasjonen
Å bytte system er et stort sprang og en betydelig
investering for en retailer.
– Hva er de største bøygene?
– En av dem å få med seg hele organisasjonen når man skal
tenke helhetlig. Kanskje er ikke alle modne til å tenke ende-til-ende. Man
sitter i butikkleddet, på hovedkontoret, eller kategori og innkjøp, på
sentrallager eller på økonomi. Ikke alle vet hvordan det man selv gjør,
påvirker andre, svarer Johannessen.
KPMG setter hele organisasjonen sammen for å få dem til å se
ende-til-ende. Herunder planlegging ut mot butikk og fremskaffelse av tall som
trengs for å gjøre god forecasting.
Investeringen i ny plattform kan være betydelig.
– Men det du sitter igjen med etterpå er så mye bedre at det
kan gi rask tilbakebetaling, avslutter Trine Johannessen.
Full plattform
KPMG er Microsoft partner. Microsoft har løsningen Dynamics
365 for butikk, nettbutikk og mobile enheter. Det er en full plattform og har
moduler for supply chain, finans og commerce.
KPMG er også rådgiver for kunder som ikke bruker Dynamics.