Felleskjøpet vil doble omsetningen innen kjæledyr – kjøper Dyrekassen
Felleskjøpet hever ambisjonsnivået i markedet for kjæledyr i Norge og kjøper seg opp fra 34 til 100 prosent av aksjene i Dyrekassen, landets største nettbutikk for kjæledyreiere.
Felleskjøpets målsetning er å bli Nordens ledende kjæledyraktør, hovedsakelig i hjemmemarkedene i Norge og Sverige. I Norge har Felleskjøpet rundt 100 butikker spredt over hele landet og har samme antall butikker i Sverige gjennom datterselskapet Granngården. Dyrefôr-merkene Appetitt og Labb er egenutviklet og selges i begge land.
Kombinasjon av fysiske butikker og e-handel
- Vi er den eneste aktøren i Norden som sitter på hele verdikjeden og produserer kortreist og bærekraftig kjæledyrfôr. Vår virksomhet strekker seg fra de norske råvarene, via vår fabrikk i Vaksdal og ut til både forbruker- og proffkunder. Vår fysiske tilstedeværelse i Norge og Sverige gir oss en sterk posisjon, og med spesialiserte e-handelsløsninger som Dyrekassen.no har utviklet satser vi nå offensivt i hele Norden, sier direktør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri, Trond Fidje.
Kjæledyrmarkedet, som de siste årene har hatt en vekst på fem prosent årlig, er i stor endring. Konkurransen er i dag sterkere mellom aktørene i de nasjonale markedene, i tillegg til at globale e-handelsaktører nå utvikler sin virksomhet i Norden. De siste års vekst i markedene har hovedsakelig vært drevet av e-handel.
- Felleskjøpet og Granngården er godt rustet når det gjelder fysisk handel. Kjente merkevarer og mange butikker betjener kjæledyrkundene godt. For å vinne større deler av markedet, og styrke vår netthandels-posisjon ytterligere, kjøper vi nå 100 prosent av aksjene i Dyrekassen AS. Deres løsninger for e-handel, kundegrunnlag og skreddersydde kundereise på nett utfyller Felleskjøpet svært godt. Første steg i satsingen blir en samlokalisering av lagervirksomhet og innkjøpsporteføljer til partene på tvers av Sverige og Norge, sier Fidje.
Felleskjøpet har siden 2019 eid 34 prosent av Dyrekassen.no.
Dyrekassen.no vil fortsatt være frittstående, og skal bygge videre på veksten de har hatt de senere årene. Med ledende merkevarer og gode kjøpsopplevelser er de markedsleder for netthandel av kjæledyrprodukter i Norge. Kompetansen, produktsortimentet og nøkkelansatte i Dyrekassen.no skal videre benyttes i en utvidet satsing på e-handel i Sverige via Granngården.
– Vi gleder oss stort over å bli en del av Felleskjøpet-konsernet, og å få bidra til å forsterke posisjonen innenfor kjæledyrsegmentet i Norden. Spesielt moro er det at vi har lykkes å få en stor, tradisjonsrik og solid norsk eier som kan bidra med både skala og industrifordeler i en videre satsing. Sammen med de dyktige menneskene i både Felleskjøpet og Granngården er vi overbevist om at vi har de beste forutsetningene for å lykkes i å bygge en betydelig posisjon i Norden gjennom de neste årene, sier medgründer av og daglig leder i Dyrekassen.no, Roger Holthe Olsen.
Felleskjøpet omsetter årlig for om lag 650 millioner kroner i kjæledyrkategorien. Ambisjonen er å doble omsetningen fra dagens nivå innen 2025. Det meste av veksten skal komme fra e-handel i Dyrekassen, og Felleskjøpet og Granngårdens egen netthandel. Dyrekassen har vokst kraftig helt siden oppstarten for fire år siden, og er markedsleder på e-handle i kjæledyrkategorien med en omsetning på 60 millioner kroner. (Pressemelding)