– Retail må prøve og feile
Geir Terje Ruud tror at retail vil kunne oppleve de samme utfordringene som mediesektoren har basket med de siste ti årene. For dem som sitter rolig og venter, vil det gå én vei.
Geir Terje Ruud er rådgiver i Ruud & Co. Tidligere har han jobbet i VG – hvor han begynte å jobbe med digitale løsninger i 1999 – og i Ekstra Bladet i København. Han har gitt ut flere fagbøker.
Ruud tror at retailbransjen vil møte mange av de samme utfordringene som mediesektoren har slitt med de siste ti årene. Det er få felter i samfunnet hvor digitalisering ikke vil skape store endringer.
Rådgiveren viser til at mediesektoren har jaktet på nye muligheter samtidig som pengene har tilhørt den gamle, fysiske verden. Mediehusene har tjent mest på trykte medier, akkurat som retailere fortsatt tjener best på fysiske butikker.
– Det er ingen tvil om at hovedinntektskilden i flere år framover vil være fysiske butikker. Men det er overveiende sannsynlig at mye av omsetningen kommer til å bli digital, og på et tidspunkt vil den digitale omsetningen passere den i fysiske butikker, fastslår Ruud.
I fjor var størrelsen på netthandelen bare seks prosent av omsetningen i fysiske butikker. Men innen 5-15 år vil netthandelen være størst, mener han.
– Det kommer til å gjøre fryktelig vondt for veldig mange som ikke helt vet hvordan de skal gripe det an, sier Ruud.
Han tror at mye av omsetningen i framtida vil ende opp hos nye og ukjente aktører, herunder utenlandske aktører. Fordi vi er for langsomme til å se på og jakte på mulighetene her hjemme. Altså vil flere aktører som Zalando få betydelige markedsposisjoner i Norge.
Prøve og feile
– Jeg opererer ut fra at man ikke vet hvor det ender, men at man har en følelse av hvilken retning det kan være lurt å bevege seg i, sier han.
Man kan lykkes hvis man er modig og tør å ta sjanser, uten at man trenger å satse stort fra begynnelsen. Man kan prøve og feile seg fram til noe som blir ganske bra.
Han trekker parallell til mediesektoren:
– De av de etablerte mediene som var tidlig ute og gode for 15 år siden, er de samme som gjør det bra i dag. Men de som internasjonalt gjør det aller best i dag, er aktører man ikke hadde hørt om bare for noen få år siden.
Ruud mener at andre bransjer kan ha nytte av å studere utviklingen i mediebransjen, herunder retail.
– Hva skal norsk retail gjøre?
– Begynne å interessere seg for dette og forske litt på hva man kan klare å få til. Små aktører er nødt til å samarbeide om tekniske løsninger.
Butikker innen dagligvarer, sko, tekstil, nips og blomster vil oppleve utviklingen forskjellig. Man kan ikke lage en "one size fits all". Det er flere i retail som har gjort svært lite over lang tid, og som nå plutselig finner ut at de må gjøre noe.
– Så bruker de fryktelig mye penger, tid og folk på kort tid, på noe som er stort og voldsomt. Effekten uteblir, og så stenger de det igjen, sier Ruud.
De som har gjort det bra, har holdt på i lang tid, vært tålmodige og lagt stein på stein. De har prøvd å finne en vei som kan gi en fremtid. Ruud oppfordrer retailaktører til å tørre å prøve og feile. Han mener at man må ha et åpent sinn, selv om ingen sitter på svaret og at sjansen for å feile er stor.
– De som sier at de vet hva som skal til, lyver, erkjenner Ruud.
For tusenvis av aktører som prøver seg, mislykkes.
Men hvis man lykkes og noe positivt skjer, er det både morsomt og inspirerende og energi skapes internt. Å sitte rolig på hendene sine og vente på at noe skal skje, fører ikke fram. Da går det i hvert fall bare én vei.
Plutselig skjer endringene
Antallet personer som ser på nyheter på tv faller kraftig, og gjennomsnittsalderen til seerne stiger. Ruud trodde at dette ville skje i mediebransjen for flere år siden, og trodde utviklingen ville gå fortere enn den faktisk skjedde. Men når utviklingen først kom, skjedde den i raskt tempo.
Noe tilsvarende kan skje i retail, tror han. Han vet ikke om "smellen" kommer fort eller om noen år, men viser til at en aktør som kolonial.no har kommet langt og fått mye oppmerksomhet på kort tid. De aktørene som prøvde seg med hjemlevering av dagligvarer for noen år siden, var for tidlig ute.
Når utviklingen først kommer, kan den bli eksponentiell, og det blir brutalt for dem den rammer.
Geir Terje Ruud er også spent på hva utenlandske aktører vil gjøre i Norge, eksempelvis Amazon. Han mener at Rema 1000s satsing på sin "Æ" er en satsing og en forandring, men ikke betydelig nok.
– Rema prøver å forbedre kundeopplevelsen litt. De som vil lykkes best er de som klarer å gjennomføre grunnleggende forandringer, avslutter Geir Terje Ruud.