StrongPoint mener de rykker opp en divisjon blant leverandører av retailteknologi etter å ha bli valgt av giganten Sainsbury's for sin ehandel plukkløsning. Ill. foto.StrongPoint
StrongPoint "rykker opp i Champions League" med internasjonal prestisjeordre
StrongPoint skal levere sin e-handel plukkløsning til retailgiganten Sainsbury's. – Dette er gigantisk og den viktigste ordren i StrongPoints historie, sier Jacob Tveraabak.
StrongPoint-sjefen er oppglødd når han snakker med Retailmagasinet.
Sainsbury's har en omsetning på 400 milliarder og er Storbritannias nest største dagligvarekjede med mer enn 1.400 supermarkeder og nærbutikker og 152.000 ansatte.
– Det er hele Norge + 50% i én kunde, i det høyest penetrerte markedet for e-handel i Europa. Nå har vi gått fra Tippeligaen til Champions League, sier Tveraabak.
Han forteller at det var en tøff konkurranse som StrongPoint gikk seirende ut av, og at prosessen har vart i lengre tid.
– Det ble bl.a. stilt tøffe krav til sikkerhet og cyber security, noe som pushet oss.
StrongPoint får betalt pr ordre som plukkes.
– Vi ønsker at kunden lykkes og plukker flere ordrer på e-handel. Et så stort antall ordrer som det er snakk om, stiller høye krav til vår leveringsdyktighet. Når vi nå skal levere e-handelsløsningen vår til Sainsbury's, vet vi at vi klarer å betjene enhver kunde framover, sier StrongPoint-sjefen.
Tyngre på software
Tveraabak påpeker at det fine med software-løsninger, er at det er greit å skalere dem opp.
Men han bekrefter at supportavdelingen vil bli styrket markant, beliggende i Baltikum.
Nå som plukkløsningen rulles ut i stor skala, blir den naturlig nok enda viktigere i produktporteføljen til StrongPoint. Det er en trend at software utgjør en økende andel av omsetningen til StrongPoint som historisk var tyngst på hardware.
Oppkjøp for seks år siden
E-handel plukk-løsningen stammer fra StrongPoints oppkjøp av svenske Cub som ble offentliggjort helt på tampen av året i 2017, rett før Tveraabak tiltrådte som sjef for StrongPoint.
– Den gangen ble vi imponert over løsningen som ble brukt av de svenske kjedene, sier han.
For de svenske gründerne stod det den gang mellom å selge til et ventureselskap eller StrongPoint, og sistnevnte ble valgt fordi "gründerne ikke ville selge sjelen sin".
Tveraabak har selv gründer-erfaring ved å ha vært med på å etablere Nabobil, etter karriere som McKinsey-konsulent og forretningsutvikling i REMA 1000.
Betydelig utvikling
StrongPoint har siden oppkjøpet av Cub Business Systems investert mye og lenge i videreutvikling av plukkløsningen. Det er lagt til mer funksjonalitet, og ikke minst er den gjort skybasert.
– All utvikling er løpende kostnadsført, forteller StrongPoints CEO.
I løpet av årene har StrongPoint fått et knippe nye kunder, men Sainsbury's-ordren er selveste bekreftelsen.
– Løsningen er blitt god nok også for de mest krevende kundene, fastslår Tveraabak.
– Dere har hevdet at løsningen ligger i verdenstoppen i plukkhastighet, flere ganger høyere enn bransjestandarden, og det gjelder tydeligvis fortsatt?
– Ja, det mener vi. Kombinasjonen av plukkhastighet, granularitet i løsningen, funksjonalitet, tilpasningsmulighet og at den er skybasert er avgjørende for kundene, avslutter Jacob Tveraabak.