EasyPark gjør parkering smartere
Med flere nye og intelligente funksjoner vil EasyPark forenkle parkering ytterligere.
– Vår visjon er at parkering skal være noe man ikke skal måtte tenke på. Det bør forbli et lav-interesse område, sier Stian Holst, country director i EasyPark.
EasyPark-appen for mobiltelefon ble raskt populær og har gjort EasyPark godt kjent. Med en brukervennlig app med nyttige funksjoner og enkel mobilbetaling sørget de for disruption i parkeringsbransjen. At appen også kan brukes "overalt", bidrar til populariteten.
EasyPark vokser fort i mange land, og så langt har de etablert seg i 14.
Dekker hele landet
Som regel er EasyPark et supplement til det parkeringssystemet som byen eller kjøpesenteret har. De er den klart største aktøren av de universelle.
De scorer på å ha svært mange brukere. Parkeringsoperatørene ser verdien i det.
EasyPark legger vekt på å være operatøruavhengig.
– Vi kjenner vår plass i verdikjeden og går ikke i konkurranse med operatørene. De er våre partnere, sier Holst.
Over halvparten av alle parkeringer i hovedstaden blir i dag startet med EasyPark-appen, her til lands har de én million aktive brukere, og definerer målgruppen til to millioner. EasyPark dekker alle kommuner i Norge som har betalt parkering, unntatt én. Selv om selskapet vokser hurtig i mange land, er Norge fortsatt et viktig marked.
Teknologiselskap
45 utviklere jobber på EasyParks hovedkontor i Stockholm. Og flere vil det bli siden parkering skal integreres med andre systemer og ny funksjonalitet skal bli utviklet videre.
– EasyPark er ikke et parkeringsselskap, men et teknologiselskap, understreker Holst.
Enn så lenge finnes EasyParks teknologi på mobiltelefon, nettbrett, pc og smartklokker, men framover vil den også komme "In car". Det innebærer at softwaren blir inkludert i bilen. Kart og funksjoner kommer opp på bilens skjerm slik at man slipper å holde på med mobilen mens man kjører.
Finner ledig plass
Funksjonen "Find & park" ble lansert i fjor, og vil bli markedsført tyngre framover. EasyPark er bransjeleder i Europa på å veilede bilister til tilgjengelig parkering med enkel betaling.
Stian Holst bekrefter at det ligger mye utvikling bak tjenesten. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) er parkeringsmønsteret gjennom dagen og uken blitt grundig analysert. Funksjonen leder bilisten til områder og gater hvor det er høyest sannsynlighet for at det er ledige plasser. Systemet er blitt mer intelligent gjennom maskinlæring
Mest aktuell er funksjonen i store byer. I Oslo er det eksempelvis 20.000 avgiftsbelagte parkeringsplasser, men hvor finner man en som er ledig? Politikere ønsker færre biler i sentrum og fjerner parkeringsplasser og bygger bomringer. Trafikken flytter seg til utkanten hvor kjøpesentrene ligger, hvor det som regel også er gratis parkering. Men samtidig ønsker ikke politikerne at butikkene i sentrum skal dø, så det er en balansegang.
Retail viktig
Retail er et viktig område for EasyPark, selv om kjøpesentre flest har gratis parkering, typisk de to første timene.
Å tilby lading av elbiler blir viktigere etterhvert som antallet elbiler fortsetter å stige. Med EasyPark-appen kan man betale for parkering og lading i samme operasjon.
– Vi har samarbeid med alle selskapene som har ladestasjoner i Norge unntatt ett, opplyser Holst.
Gårdeiere og kjøpesentre vil gjerne bruke parkeringsdata for å få vite mer om kundene som er på vei inn. Noen av parkeringsaktørene som jobber mot retail har kunngjort at parkeringsdata vil bli brukt i markedsføringen. EasyPark gjør enn så lenge ikke det. Stian Holst forteller at det kan bli aktuelt i framtida, og i så fall selvsagt i tråd med regelverket.
– Slipper "overtidsangst"
På Hvaltorvet i Sandefjord er det Q-Park som drifter parkeringsanlegget i kjelleren. EasyParks løsning kommer som et ekstra betalingsalternativ.
– Noen kunder betaler på automatene, mens andre velger å bruke EasyPark-appen, forteller senterleder Geir Ellefsen til Retailmagasinet.
Han forteller at funksjonen hvor man kan forlenge parkeringstiden i EasyPark-appen er spesielt populær. Det kan jo hende at handleturen eller frisørtimen tar lenger tid enn man trodde.
– Ved å snurre på hjulet i appen slipper man "overtidsangst", sier senterlederen.
Skiltgjenkjenning har ikke Hvaltorvet investert i, man de har anvisningslys. På automaten taster kunden inn sitt bilnummer, så han trenger ikke å gå tilbake til bilen med parkeringslappen.
I Sandefjord er det generelt hyggelige priser for parkering på offentlige P-plasser: 18 kr pr time, og Hvaltorvet har lagt seg på samme sats. I sentrum er det gratis fortauparkering én time, mens det på senteret koster fra første time. Uansett er det en hyggelig pris.
– Har dere opplevd misbruk ved fremmedparkering?
– Misbruk er en lite problem for oss, men man blir aldri kvitt det helt, for noen få er villige til å gå og flytte bilen sin ofte, smiler Ellefsen.