Emil Eriksrød: – Vi skal snu Arkaden på rekordtid! (Foto: Tor Helge Thorsen)

Blir teknologisk kjøpesenter

”Arkaden Skien Storsenter skal bli Norges mest teknologiske kjøpesenter.”

Publisert

– Kjøpesenter handler ikke lenger bare om å leie ut lokaler til butikker, man må skape opplevelser og innhold. Med arkaden skal vi redefinere hva et kjøpesenter kan være og skape en destinasjon, sier adm. direktør Emil Eriksrød i R8 property as, som har kjøpt Arkaden Skien Storsenter.

For knappe syv år siden var Arkaden verdsatt til 400 millioner kroner, da R8 Group fikk endelig budaksept denne uken, var prisen 145 millioner kroner. Det er kun formaliteter som gjenstår frem mot overtakelsen 1. mars; Nordea Liv skal endelig styrebehandle transaksjonen, og kjøpekontrakten vil bli signert kommende uke.

”Framtidens storsenter”

– Vi skal snu Arkaden på rekordtid! Sammen med eksisterende og nye leietakere skal vi skape framtidens storsenter. Aldri har kundene vært mer oppdatert og hatt en større appetitt på komfort og service. Varer i hyllene er ikke lenger nok, gode restaurant-konsepter og underholdningstilbud vil være essensielt. Ved å tilby mer enn bare butikker, vil vi også tiltrekke oss kunder fra andre steder enn det umiddelbare nærområdet, sier Eriksrød.

Shopping sekundært

Selve handlingen vil bli en «sekundær aktivitet» som kommer som en følge av at man allerede er på senteret.

- Mens resten av verden har forandret seg i en rasende fart, ser kjøpesenter fortsatt ut som de gjorde for 20 år siden. Kundens smartphone er allerede i dag den viktigste markedsføringskanalen, uten at det er noe dagens kjøpesenter i tilstrekkelig grad har tatt innover seg. Arkaden skal være spennende, morsommere og mer eksperimentelt. Vi håper å bli et test-senter for nasjonale kjeder, som vil prøve ut pilotkonsepter utenfor hovedstaden, sier Eriksrød.

R8 Property har overtakelse av Arkaden allerede 1. mars og skal nesten umiddelbart i gang med omprofilering og oppgradering av senteret. Det utvikles samtidig nye nettsider og app, samtidig som beacons skal holde kundene orientert om tilbud de faktisk er interessert i – og øke kundeopplevelsen.

Felles, digitale plattformer

– Moderne shopping handler like mye om opplevelse som selve handelen. Gjennom felles, digitale plattformer ønsker vi å formidle skreddersydde aktiviteter og tilbud til våre kunder. Vi ønsker å skape et aktivt og moderne bysenter hvor siste nytt kun er et sveip unna. Vårt brennende engasjement handler om å gjenskape et livlig sentrum som gjenspeiler vår tidsalder med uante muligheter for interaksjon, sier Tommy Thovsland, utviklingsdirektør i R8 Property.

R8 Property har en klar formening om hvilken miks av butikker, restauranter, service-, trenings-, underholdnings- og velværetilbud de ønsker seg som leietakere i Arkaden.

– Aktørene skal gjensidig styrke hverandre og skape et senter kundene ikke bare besøker, men aktivt benytter. Arkaden skal bli et bysenter der folk møtes, er sosiale og aktive – og foretar både planlagte og impulsive kjøp” av et bygg viser hvordan Telemark utfordrer verden, sier Ronny Sundvall, daglig leder i R8 Management.

Ronny jobbet inntil for et drøyt år siden som senterleder for Herkules Storsenter i Skien og har lang og bred erfaring med drift av kjøpesenter.

Folk vil ha byene tilbake

– Bysentrum over hele landet har råtnet på rot de siste 10-15 årene. Folk vil ha byene tilbake! I Skien kjenner vi virkelig engasjementet og det er utrolig inspirerende. Der kjøpesentre utenfor byene ofte får skylden for å utarme sentrum, skal Arkaden bli selve hjertemuskelen i “nye" Skien sentrum med utsikt mot det unike vannspeilet, sier Eriksrød.

– Min opplevelse er at folk vil strømme tilbake til sentrum, hvis vi bare gir dem en grunn. Stadig flere etablerer virksomhet i Skien sentrum, og de fleste vil ikke bare handle og jobbe sentralt, de ønsker samtidig å bo sentrumsnært. Som Gro Harlem Brundtland sa, alt henger sammen med alt, og et aktivt sentrum er den beste reklamen for å tiltrekke oss flere innbyggere til Skien kommune, sier Tommy Thovsland.

– Det er fantastisk å delta i et samfunn og en by som er så liten at alle har verdi. Som enkeltmennesker har vi stor påvirkningskraft og jeg håper folk vil støtte oppunder butikkene som prøver seg i sentrum. Om man får en god løsning for bybane med en stasjon sentralt, vil det bety enormt for byutvikling både i Porsgrunn og Skien. Jeg er helt sikker på at et sprudlende byliv i Skien vil ha en positiv påvirkning på Porsgrunn og motsatt. Alt som er bra for en av byene, vil slå positivt ut hos naboen, sier Eriksrød.

Blir hjertet i «nye» Skien sentrum

Arkaden blir selve hjertet i «nye» Skien sentrum med utsikt ned mot det unike vannspeilet, beliggenheten kunne ikke vært mer perfekt.

Selskapssammensetningen i R8 vil komme til sin rett i forbindelse med løftet av Arkaden og Skien by. R8 Property som investor og eier, R8 Management på utvikling og drift, R8 Consulting innenfor regnskap og rådgivning – og reklamebyrået R8 Edge som utvikler av skreddersydd by-app & nettsider, og ifm generell markedsføring av Arkaden og Skien sentrum.

(Pressemelding)

FAKTA R8 GROUP AS

• Hovedkontor: Porsgrunn

• Konserndirektør: Emil Eriksrød (33)

• Selskapet er morselskapet i R8-konsernet som har 50 ansatte og en konsernomsetning i 2016 på 120 millioner.

• Den totale eiendomsporteføljen per 31.12.16 var på ca. NOK 1.1 milliarder

• Bransjer: Investering og utvikling av eiendom med fokus på beliggenhet, infrastruktur og miljø. Forvaltning og drift av eiendom, regnskap og rådgivning, media og reklame, kommunikasjon og design, samt investeringer i aksjer.

Powered by Labrador CMS