Sterk vekst i norsk tekstilindustri
Over en treårsperiode har norsk tekobransje økt lønnsomheten med hele 85 prosent. De siste 12 månedene omsatte bransjen for nesten 10 milliarder kroner.
I 2017 leverte norske tekstil-, konfeksjons-, sko- og sportsutstyrsprodusenter et samlet driftsresultat på i underkant av 1,4 milliarder kroner. Det er en økning på 85 prosent siden 2014.
Omsetningsvekst over 1 milliard
– Oppgangen fortsetter også i år. Hvis vi ser på de siste 12 månedene til og med oktober i år har bransjen levert en omsetningsvekst på i overkant av én milliard kroner, og flere produsenter gjør det sterkt både her og i markeder utenfor Norge, sier Kari Rømcke, leder for TEKO, tekstilnæringens bransjeforening i Norsk Industri.
I fjor endte tekobransjens samlede omsetning til 8,8 milliarder kroner, opp nær 30 prosent på tre år. Omsetningen fra tredje kvartal 2017 til tredje kvartal 2018 ligger på om lag 9,6 milliarder kroner. Siden finanskrisen har verdiskapingen per årsverk gått opp med 67 prosent.
Satser i Europa
Blant tekoselskapene med vind i seilet for tiden finner vi Hansen Protection, som produserer blant annet redningsdrakter og båtkalesjer. Selskapet ble utskilt fra Helly Hansen for sju år siden.
– Vi skal få et større fotavtrykk i verden, i første omgang Europa. Vi er også på vei inn i flere sektorer, blant annet vindmøllesegmentet, sier Terje Gorm Hansen, administrerende direktør i Hansen Protection.
I løpet av årets første ni måneder har den Moss-baserte produsenten omsatt for 304 millioner kroner, en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. For å styrke eksportandelen har Hansen Protection nylig kjøpt opp to danske aktører: arbeidsregntøyleverandøren Lyngsøe, og HeliPP, en leverandør av redningsdrakter og utstyr til vindmølleindustrien.
– 2018 har vært et veldig bra år for oss. Vi merker veldig tydelig at olje- og gassektor er tilbake for fullt. Halvparten av omsetningen vår går hit. Nå er også skipsindustrien på vei tilbake, så vi ser positivt på 2019, sier Gorm Hansen.
Skal doble eksporten
Innen 2030 skal norsk design-, merkevare- og ferdigvareindustri stå for 12 prosent av landets vareeksport, ifølge et veikart publisert av Norsk Industri tidligere i år. Dette innebærer en dobling fra dagens eksportnivå.
Tekoindustrien i Norge sysselsetter for tiden om lag 4600 personer, en økning på 200 stillinger siden 2015.
(Pressenytt)