Slettvoll inn i Danmark med ydmykhet
Slettvoll er ydmyke når de går inn i Danmark, et land som selv har en betydelig møbelindustri med høy kvalitet.
Se: En norsk kjede som går inn i et nytt land! Slettvoll Møbler har 70 års erfaring fra Norge og 15 fra Sverige, og nå har de gått inn i sitt tredje land. Etter grundig planlegging åpnet de butikk i København 2. oktober, på ærverdige Oslo Plads på Østerport i København.
– Det har gått helt fantastisk. Vi har fått en god mottagelse så langt og mange presseoppslag. Vi fikk skryt av både beliggenheten, selve bygget, konseptet og måten vi har innredet butikken på. Butikkutstillingen er typisk Slettvoll, men med noen tilpasninger til den danske kunden forteller Bjørn-Helge Vik til Retailmagasinet. Siden juni har han vært adm. dir. i Slettvoll, og kjedeansvarlig siden 2011.
Lokale ansatte, opplært i konseptet
Slettvoll overlater lite til tilfeldighetene. Å få jobb i kjeden er et nåløye. Også i Danmark brukte Slettvoll god tid og mye ressurser på å finne de riktige medarbeiderne. En mer grundig enn norske kjeder flest har når de ansetter butikkansatte.
Til den nye butikken satser de kun på lokale, danske ansatte. Ingen fra Norge skal jobbe på butikken i København, kun én ansatt fra butikken i Malmö vil hospitere i startfasen.
I flere omganger ble de nyansatte hentet opp til Norge, både til hovedkontoret og fabrikken på Stranda og til flaggskipbutikken på Skøyen hvor de fikk hospitere.
– Mest lærer man selvsagt i møte med kundene i butikk, understreker Vik.
En utfordrer
Slettvoll-sjefen forteller at de i kommunikasjonen med pressen og markedet i Danmark understreket tre momenter:
- Slettvoll har lokal produksjon.
- Slettvoll har høy kvalitet.
- Slettvoll er en familiebedrift.
– Vi har vært nøye med å gå ydmykt til verks, og er fullstendig klar over at det blir knalltøft. Så langt har det budskapet gått bra hjem, sier Vik.
Danmark er kjent for god design og har selv en betydelig møbelindustri. Men Vik tror at Slettvoll i stor nok grad vil klare å differensiere seg og oppnå nok kjennskap til å kunne overleve på det kravstore, danske markedet.
– Vi er en utfordrer. Vi skal ikke konkurrere ut de danske klassikerne, men håper å bli et supplement. Slettvoll står godt sammen med de danske klassikerne, er vår tanke.
Men Bjørn-Helge Vik erkjenner at det ikke kan konkluderes allerede nå.
– Å ta en posisjon og oppnå forbrukerens tillitt tar tid, så det vil ta flere år før vi kan si om etableringen blir en suksess eller ikke.