Gjennom åpning av varehus er nå Elektroimportøren blitt en omnikanal-aktør både i Norge og Sverige.
Skjermdump Elektroimportøren
Nå driver Elektroimportøren omnikanal også i Sverige – åpnet varehus
På LinkedIn skriver Elektroimportøren at de muligens er litt "gærne". For mens retailere flest nå justerer litt ned, bestemte de seg for å justere opp gjennom å åpne varehus i Sverige.
Elektroimportøren viser til at en hel rekke svenske kjeder
har hatt suksess i Norge, f eks IKEA, Biltema, Jula, Rusta, Clas Ohlson og
Kjell & Company. De mener at det hadde vært fint om et opprinnelig norsk
konsept kunne få til en retail-suksess i Sverige og håper at mange heier på dem.
Kjøpte Elbutik i fjor
I januar i fjor kjøpte Elektroimportøren det svenske selskapet
Elbutik for ca 235 millioner SEK.
Toppsjefen Andreas Niss kommenterte da at Elbutik lignet på
Elektroimportøren slik de så ut i 2014 da Herkules kjøpte selskapet av gründeren
(utdypes lenger ned i saken). Likheten gikk på måten også Elbutik utfordret
markedet på gjennom å tilby et bredt vareutvalg til lave priser.
Målet med kjøpet av Elbutik var å bruke selskapet som et
utgangspunkt for å skape en svensk omnikanal-aktør ved å trekke veksler på retail-kunnskapen
og erfaringene i Norge sammen med Elbutiks lokale kunnskap om produkt og marked i
Sverige.
– Vi mener at selskapene er en god match ettersom vi har en
lik bedriftskultur. De er flinke på å drive nettbutikk i Sverige, mens vi har
kompetanse i å rulle ut butikker og varehus, sa Niss til Finansavisen.
Og nå realiseres altså disse planene. Med et fysisk varehus
er de blitt en omnikanal-aktør også i Sverige. Varehuset er på 1 900 m2 og ligger i Veddesta Handelsplats i Järfälla utenfor Stockholm.
Historien
Elektroimportøren ble startet av Per Norman Nielsen i 1994.
Han var opprinnelig heismontør, men falt ned i en heissjakt og ødela skulderen og måtte
forlate yrket. Han ble trygdet, men ville gjøre noe annet enn å leve av trygd. Til Romerikes Blad fortalte han at han solgte sin gamle Mazda for å få 50.000 kr til å starte med import av
elektromateriell. Etter en noe treg start, skjøt omsetningen fart.
– Elektroimportøren bidro til at stikkontakter, dimmere og
brytere ble mer tilgjengelig, sa han til Dagens Næringsliv.
Etter 20 år var omsetningen kommet opp i 200 millioner
kroner. Da solgte Nielsen selskapet til investeringsfondet Herkules. Noe av
pengene han fikk ved salget brukte han til å etablere Unilamp Norden som importerer innen- og utendørs belysningsprodukter fra thailandske Unilamp med grossister i Norden som hovedkunder. I 2021 hadde Unilamp kommet opp i en
omsetning på 170 millioner med nesten 20% i driftsmargin. Å lykkes som gründer én gang er vanskelig nok, og Per Norman Nielsen har altså klart det to ganger.
Sønnen Joakim Gulbrandsen Nielsen er med i virksomheten, både i driften og på eiersiden.
Fond har bygget videre
Herkules gjorde Elektroimportøren til en milliardbedrift. I
2020 ble retaileren børsnotert, og siden har Herkules gradvis solgt seg ned,
med stor gevinst.
Fondet Aeternum Capital har gått motsatt vei og kjøpt seg opp
og blitt en betydelig eier.