Rekordår for Elkjøp Nordic
Nye investeringer, økende nettsalg, iPhone-lanseringer og et umettelig behov for større kvalitets-TVer har lønt seg for elektrogiganten i 2017, som opplever sterk vekst i hele Norden.
I første halvår av 2017/18 økte konsernets omsetning med 8 prosent, mens resultatet økte med 17 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det skriver Elkjøp i en pressemelding.
Historiens beste halvårsresultat
Elkjøp Nordic har igjen levert rekordresultater i et sterkt halvår. Veksten tilskrives nye investeringer, økende nettsalg, nye telefonlanseringer, sterk vekst innenfor gaming og TV. I perioden fra mai til oktober leverte Elkjøp Nordic en omsetning på 17,67 milliarder NOK, med et resultat på 448 millioner kroner.
Teamet til konsernsjef Jaan Ivar Semlitch har dermed levert det beste halvårsresultatet i selskapets historie, både når det gjelder omsetning og inntjening.
Automatisk lager og varepåfylling lønner seg
Store investeringer i et splitter nytt helautomatisk lager og systemer for automatisk varepåfylling, er noe av bakgrunnen til de gode resultatene.
– Disse investeringene har sikret en langt bedre tilgjengelighet av produkter i butikkene våre og betyr at kundene våre i langt større grad kan få det de ønsker hos Elkjøp til lave priser, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef for Elkjøp Nordic, i meldingen.
Høye veksttall i hele Norden
Elkjøp skriver videre at alle de 416 butikker i Norden har bidratt til det rekordhøye resultatet:
(Omsetningen er oppgitt i NOK)
- Norge, med både Elkjøp og Lefdal, leverte en vekst på 13 prosent sammenlignet med fjoråret, med en omsetning på 5,8 milliarder kroner.
- Elgiganten AB i Sverige hadde en vekst på 9 prosent, med en omsetning på 5,3 milliarder kroner.
- Gigantti i Finland hadde også en vekst på 9 prosent, med 2,6 milliarder kroner i omsetning.
- Elgiganten AS i Danmark hadde en vekst på 7 prosent, med en omsetning på 3,6 milliarder kroner.
Første halvår inkluderer ikke Elkjøp Nordics massive Black Friday-salg, hvor Elkjøp var den første innen varehandel i Norden til å omsette varer for over en milliard norske kroner på en eneste dag. (Kjeden endte på 1,32 milliarder kroner).
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her