– Black Friday blir større enn noensinne
Shopping-fenomenet Black Friday blir i år større enn noensinne, spår Elkjøp-sjefen.
Kl. 00.01 natt til fredag går startskuddet for det som Elkjøp forventer vil bli den heftigste Black Friday noensinne i Norge.
– På kun fem år har Black Friday gått fra å være et ukjent fenomen her i Norge, til å bli en av landets største handelsdager. Med dette i bakhodet, forventer jeg at vi kommer til å slå alle rekorder i år. Vi ser at kundene våre setter pris på Black Friday, både som en tjuvstart på julehandelen og som en anledning til å oppgradere hjemmene sine, sier administrerende direktør Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge i en pressemelding.
125 000 nettbesøkende på fem timer
I fjor opplevde Elkjøp et enormt trykk på nett fra midnatt, med 125 000 besøkende på kun fem timer.
– Vi har ikke aldri opplevd slike tall, det var helt vilt, men jeg tror allikevel antall besøkende natt til fredag kan bli enda villere i år, sier Tønnesen, som er sikker på at omsetningsrekorden på en halv milliard vil slås i år.
Black Friday hele uken
Siden mandag har Elkjøp kjørt tilbud hver dag både i butikk og på nett.
– For å minske kø og sikre at alle våre kunder får benyttet seg av tilbudene hos oss, har vi også i år valgt å spre kampanjen utover uken. Mandagen og tirsdagen har startet bra – pågangen fra kundene våre har vært stor over hele landet allerede, forteller Fredrik Tønnesen.
Forventer nordisk rekord
I fjor omsatte Elkjøp Nordic for 949 millioner kroner, og i år skal milliarden nås:
– Uken har startet bra og vi er overbeviste om at vi kommer til å slå vår egen rekord fra i fjor og bikke over milliarden på fredag, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef for Elkjøp Nordic.
På én dag handlet 383 000 elektronikkglade kunder over hele Norden, både på nett og i butikk.
– Det at så mange valgte å komme innom oss i fjor i løpet av en dag, syns vi er utrolig moro. Det gjør oss stolte og ydmyke å vite at kundene i så stor grad har valgt oss når de hadde mange tilbud fra andre solide aktører å velge mellom, sier Semlitsch.
Tilbudene til Black Friday avsløres på nett onsdag kl. 20:00.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her