Elkjøp med ny Black Friday-rekord
Rekordmange har vært innom elektrogiganten på årets Black Friday: Elkjøp omsatte for 470 millioner kroner – registrert før dagen helt var omme.
I fjor endte kjeden med en omsetning på 365 MNOK på den magiske fredagen – altså sterk økning.
– Vi har hatt mange kunder som har dratt fornøyde hjem med splitter ny elektronikk. Black Friday-omsetningen fra salgsstart i går på nett frem til 21:30 nå i kveld, er på over 470 millioner kroner. Dermed er rekorden fra 2017 allerede slått, og det er fortsatt flere timer igjen, sa Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i en pressemelding sent fredag kveld.
Rekordsalg av TV-er og telefoner
Thomas Brandsnes, som er kommersiell leder for Tech, kan melde om at det var noen varegrupper som pekte seg spesielt ut for elektronikkjeden i år. I løpet av det siste døgnet har TV-salget doblet seg sammenlignet mot samme periode i fjor, mens gjennom hele Black week har det blitt kjøpt over 20 000 mobiler.
– Vi har et jevnt salg over flere varegrupper, men vi ser uten tvil at TV-er og telefoner var mest populært i år. Vi har også solgt rekordmange laptoper, espressomaskiner og kjøkkenmaskiner, samt at vi ser vekst på integrerte hvitevarer sammen med tilbehør til våre Epoq-kjøkken. Vi har aldri solgt så mange blandebatterier som under dette døgnet. Gøy å se at vi har klart å treffe så godt, og at kundene våre har fått kjøpt produktene de var på jakt etter og hadde planlagt for, forteller Thomas Brandsnes, Kommersiell leder for Tech i Elkjøp Norge.
Trosset kulden
Etter en vellykket natt på nett, sto 143 Elkjøp-butikker over hele landet klare til å ta imot elektronikkglade kunder.
– Det er kult at kundene våre blåste i at det var kaldt enkelte steder i landet i dag, og valgte å besøke butikkene våre. Alt tyder på at Black Friday er en salgsdag kundene våre tar imot med åpne armer. Det samme har ansatte i butikk gjort - jeg er så stolt av hver eneste Elkjøper i dag, FOR en innsats som er lagt ned, sier Tønnesen om dagen som har gått rolig for seg ute i varehusene.
– Som vi ønsket har det ikke vært ville køer, men en jevn strøm av kunder gjennom hele dagen. Tilbakemeldingene jeg har fått bekrefter at alt har foregått i kontrollerte former, det liker vi! Dette har vært en dag hvor det er utrolig moro å være både Elkjøper og kunde, avslutter Fredrik Tønnesen.
Fredag kveld hadde Elkjøp Norge omsatt for 850 millioner kroner under Black Week.
(Pressemelding)