Elkjøp lanserer ny merkevareplattform – "Vi finner en løsning"
– Etter 60 år i bransjen er tiden inne for å fornye oss i takt med den digitale utviklingen Det sier Marius Klemo, Head of Brand & Digital Elkjøp Norge, som denne uken lanserer ny kommunikasjonsplattform.
Marius Klemo påpeker at teknologien i våre hverdagsprodukter blir stadig mer avansert, samtidig som dagens samfunn digitaliseres raskere enn noen gang og det kan for mange være krevende å følge med.
– Vi endrer nå måten kundene våre blir møtt på, for på en enda bedre måte forstå behovene som er der, sier Klemo som forteller at selskapet vil få en slutt på at elektronikk blir liggende i skuffer og skap, fordi man ikke har kunnskapen til å ta de i bruk.
– Vi feiret nettopp at vi har vært markedsledende i elektronikkbransjen i 60 år, og det er vi utrolig stolte av. Da er tiden også inne for å forbedre oss ytterlige, og samtidig fornye oss. Vi har innsikt som viser at to av fem har produkter hjemme som man ikke vet hvordan man skal bruke. Den utviklingen skal ikke få fortsette, sier Klemo og sikter til den endrede kursen i selskapet som nå trer i kraft.
Hjelpen du trenger – den skal du få
Den digitale utviklingen sakker ikke farten, noe mange kan kjenne seg igjen i. Ifølge Elkjøp sin årlige Teknotrøbbelrapport gjennomført av analyseselskapet YouGov, som undersøker folks forhold til teknologi, er det stadig flere grupper som faller utenfor det digitale livet.
– Vi ser i undersøkelsen vår at det er flere samfunnsgrupper som opplever stadig større avstand fra den digitale hverdagen. 21 prosent svarer at de går glipp av ting fordi de mangler tilgang til teknologi og 23 prosent fordi de mangler kunnskap om teknologi som blir stadig mer avansert. De prosentene skal ned, og det er her hele hjertet i vår endrede måte i drive salg på ligger, forteller merkevaresjefen som gleder seg til kundene får øynene opp for deres endrede kommunikasjon – i alle kanaler.
- Vi finner en løsning
Elkjøp vrir nå om sin merkevare- og kommunikasjonsform, som på sikt vil merkes både i butikk, på deres kundesenter og i deres markedsføring.
– Vi vet at alt starter med et spørsmål; vi skal spørre, vi skal svare og vi skal optimalisere løsninger. Vi skal også hjelpe kundene være bedre forberedt før de besøker våre butikker eller nettsider, dette skal gjøre at alle føler seg komfortable med å spørre om alt man lurer på, samt være bedre forberedt til hva man bør spørre om, forteller han.
- Husk at ingen spørsmål er noen gang for dumme, rare eller for kompliserte. Det gjelder begge veier i kundemøtet, legger Klemo til med lovnaden: - Den hjelpen du trenger, den skal du få. Som vi sier i vår nye markedskommunikasjon; Vi finner en løsning.
Nordens største opplæringsmesse innen elektronikk
Elkjøp starter denne våren opp igjen med Campus, som er Nordens største messe innen elektronikk. Her investeres det opp mot 60 millioner kroner hvert år for å sikre rett kunnskap hos de ansatte. Her starter også opplæringen rundt ny kommunikasjon opp for fullt.
- Kompetanseheving er utrolig viktig for oss i Elkjøp, og det er nettopp det som skjer når vi samler nesten 5000 kolleger på Gardermoen i mai og juni. Vi skal ha et stort fokus på vår nye salgs- og kommunikasjonsform, hvor vi setter medarbeiderne våre og deres kompetanse i sentrum til det beste for kundene våre, sier Klemo. (Pressemelding)