I en undersøkelse fra Deloitte sier 14% at de kjøper sin nye
telefon brukt. Markedet er forventet å doble seg innen 2028.
– Vi er ikke først, men ambisjonen er å bli størst, og å bli
like førende på brukt elektronikk som på ny. Etterspørselen etter brukte varer
øker som følge av økt bevissthet rundt pris og bærekraft, og vi ser et stort
markedspotensial. Vi tilbyr allerede brukte hvitevarer, og i et femårs
perspektiv er målet at 10% av vår nordiske omsetning kommer fra bruktsalg,
innbytte- og reparasjonstjenester, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef for
Elkjøp i Norden.
Tryggere og enklere
Vi handler stadig mer brukt og i andre kanaler enn i
tradisjonsrik varehandel. Brukttrendene sprer seg nå til alle
produktkategorier, også elektronikk. Per i dag er det størst tilbud og flest
transaksjoner i det private bruktmarkedet, fra person til person, gjennom
plattformer som finn.no og Tise. Det vil Elkjøp utfordre.
– En brukt smarttelefon koster fortsatt mange penger, og
handler du av en privatperson har du ingen garanti for hva du får. Vi er sikre
på at nøkkelen til å lykkes er at enda flere tør å kjøpe brukt, og Elkjøp vil
tilby sikkerheten som ligger i å handle med markedslederen innen elektronikk.
Alle våre telefoner er grundig tømt, reparert, kvalitetssjekket og kommer med
to års garanti. Å kjøpe brukt er like enkelt som å kjøpe et nytt produkt hos
oss, dette gjør brukthandel litt tryggere og enklere, forklarer Tønnesen.
Nytt liv
For Elkjøp er satsningen et viktig steg i retning av en mer
sirkulær forretningsmodell.
– Som markedsleder har Elkjøp et stort ansvar, og vi jobber
daglig med å gjøre det lettere for kundene våre å ta mer bærekraftige valg –
ved å fremme produkter med lang levetid, og å tilby tjenester for reparasjon,
ombruk og resirkulering. Skal det hele bli bærekraftig må vi på sikt også tjene
penger på dette. Gjennom bruktsalg gir vi produktene nytt liv, som kommer både
kunden, miljøet og oss til gode – som jo er sirkulærøkonomi i praksis, avslutter Tønnesen.