Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Erik G. Sønsterud, er veldig fornøyd med resultatene for 2019/2020.
Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Erik G. Sønsterud, er veldig fornøyd med resultatene for 2019/2020.

Elkjøp med 9% vekst i Norden

Elkjøp Nordic økte sine samlede salgsinntekter i de nordiske markedene med 9,0 % i regnskapsåret 2019/2020. Driftsresultatet økte med 9,4 % og ender på 1343 millioner kroner.

Publisert

- I et svært annerledes og krevende år er vi ekstra stolte over å kunne levere gode resultater, men samtidig veldig ydmyke over den tilliten nordiske forbrukere har vist oss og våre produkter. Gjennom sterk vekst innen netthandel, Klikk&Hent og økt behov for rådgivning og hjelp, ser vi tilbake på et år der vi har fått testet og utviklet vår organisasjon. Vi tror den digitale utviklingen og kundenes behov for hjelp vil fortsette å øke, men kombinasjonen med vår fysiske tilstedeværelse gjennom 414 butikker og 10.000 dyktige medarbeidere vil fortsatt være vårt sterkeste kort inn i fremtiden, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic.

I regnskapsåret 2019/2020 øker Elkjøp Nordic omsetningen med 9,0 % til 41,8 milliarder kroner. Driftsresultatet stiger samtidig med 115 millioner kroner til 1343 millioner.

Nye handlemåter på rekordtid

Med 4 % vekst og en økning på 39 millioner kroner i resultat hadde Elkjøp et godt utgangspunkt halvveis i året. Veksten fortsatte med god fart gjennom den viktige julehandelen og elektronikkgiganten lå meget godt an da Norge og Norden plutselig ble stengt ned i midten av mars. Jevn vekst gjennom hele året, samt en meget god julehandel ga en total økning på 115 millioner i resultat ved årsslutt. Samfunnsnyttige produkter og nye handlemåter ble redningen både for Elkjøp og kundene gjennom koronakrisen.

- Våre produkter og kompetanse ga oss raskt en samfunnskritisk rolle i krisen, ettersom mange satt på hjemmekontor, var isolert fra hverandre, drev undervisning hjemme og investerte i underholdning og oppussing. Sånn sett har vi vært blant de heldige, men vi har også måtte kaste oss rundt og brette opp ermene. Fra en dag til en annen var det mange som ikke våget å gå ut, men fortsatt trengte våre produkter og hjelp. Vårt hovedfokus har vært folks sikkerhet, og gjennom det utviklet vi en rekke nye handlemåter på rekordtid. Målet har vært like god tilgjengelighet for alle, uansett hvordan og når de ønsker å handle hos oss, sier Sønsterud.

Tjenester og kundeklubb øker

Viktigheten av teknologi i samfunnet og tilrettelegging for gode kundeopplevelser på tvers av kanaler står også i sentrum for hvordan Elkjøp ser for seg fremtiden. Kundeklubb og tjenesteinnovasjon skal sikre en løpende relasjon med kunden - før, under og etter kjøp.

- I fjor lanserte vi kundeklubb i alle nordiske markeder og vi har hatt en meget rask og sterk økning i antall medlemmer. Ved å tilby verdi gjennom kundeklubben ser vi både muligheter og behov for å knytte oss tettere til kunden, ikke bare gjennom besøk og rådgivning på nett eller i butikk, men løpende. Med nye tjenester skal vi gjøre alt så enkelt og tilgjengelig som overhodet mulig, enten det dreier seg om å handle, frakte, installere, reparere, gjenvinne eller annet kunden måtte trenge eller ønske hjelp til, sier Elkjøpsjefen.