Erik G. Sønsterud, konsernsjef i Elkjøp Nordic er godt fornøyd med resultatene første halvår 2019/2020.

Rekordresultat for Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic fikk 4 prosent vekst i første halvår 2019/2020, og driftsresultatet rundet for første gang en halv milliard kroner.

Publisert

– I en utfordrende tid for detaljhandelen er vi stolte av å øke både omsetning og resultat. Med 10.000 dyktige ansatte i Norden og 416 butikker merker vi at kundene setter pris på kombinasjonen av nett og butikk Elkjøp tilbyr. Det ser vi ikke minst gjennom sterk vekst for Klikk&Hent, der kunden bestiller på nett og kan hente varen én time senere i sin nærmeste butikk, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic.

I første halvår av regnskapsåret 2019/2020 øker Elkjøp Nordic omsetningen med 4 prosent til 18,7 milliarder kroner. Driftsresultatet stiger samtidig med 39 millioner kroner til 518 millioner.

– Under Black Week hadde Elkjøp en vekst i Norge på 12,1 prosent, mye takket være lanseringen av ny kundeklubb. Medlemmene i kundeklubben fikk blant annet handle til Black Friday-priser i butikkene før selve Black Friday. Det var utvilsomt et tilbud medlemmene satt pris på, forteller konsernsjefen.

Elkjøp startet sin kundeklubb i Sverige i 2016, og senere har både Norge, Danmark og Finland fått samme tilbud. Innen utgangen av regnskapsåret regner Sønsterud med å nå 3 millioner medlemmer.

Vekst innen tjenester

Elkjøp opplever sterk vekst innen tjenester, der kunden kan få hjelp til å sette opp og koble til produkter, og beskytte, vedlikeholde, reparere, bytte inn eller oppgradere produktene.

– Vi ønsker å være en rådgiver kundene kan stole på, ikke bare gjennom kompetente ansatte i butikkene, men også hjemme for den som har behov for det.

Elkjøps Teknotrøbbelundersøkelse i 2019 viste at over en tredjedel av oss sliter med å henge med på den teknologiske utviklingen.

– Vi tror service og tjenester blir stadig viktigere etter hvert som produktene blir mer komplekse. Over 40 prosent oppgir at de har produkter med funksjoner de ikke vet hvordan de skal bruke. Der skal vi hjelpe til, sier Elkjøpsjefen.

Elkjøp ruster opp «bruktbutikken»

Elkjøp gjøre store endringer i sin «Outlet»-funksjon for salg av bruktvarer, som nå vil finnes både i butikk og på nett. Her kan kunden få rabattert pris på demo-, reparerte, returnerte eller skadede varer.

– Vi oppgraderer nå Elkjøp Outlet slik at brukte varer blir langt mer synlige for kundene. Slik kan man handle både mer bærekraftig, og til en redusert pris. Mange av disse varene fremstår som nye, sier Sønsterud.

Erik G. Sønsterud har ledet Elkjøp Nordic i et halvt år, og er godt fornøyd med salgs- og resultatfremgangen.

– Vi bruker 60 millioner kroner årlig på kompetanseutvikling for våre 10.000 ansatte. Dermed får 64 millioner besøkende best mulig hjelp i Elkjøps butikker. Det er helt avgjørende for å lykkes, avslutter Elkjøp Nordic-sjefen.

Powered by Labrador CMS