Adm. direktør Fredrik Tønnesen Elkjøp Norge legger fram et godt resultat for 2019/20.
Adm. direktør Fredrik Tønnesen Elkjøp Norge legger fram et godt resultat for 2019/20.

Sterkt resultat for Elkjøp Norge

Elkjøp leverer et sterkt resultat for året 2019/20. En omsetning på 12,9 milliarder kroner innebærer en vekst på 6,3 prosent.

Publisert

- Dette ble bedre enn fryktet, sier Elkjøp-sjef, Fredrik Tønnesen, som trekker frem sine 4.100 medarbeidere som en viktig årsak til det sterke resultatet.

- Ledergruppen til Elkjøp Norge var samlet i mars da vi sammen med resten av landet begynte å forstå alvoret rundt COVID-19-situasjonen. Det ble planlagt for ulike scenarier og kriseberedskap kom på plass. Vi forberedte oss på det verste, men takket være en utrolig endringsvilje hos alle Elkjøp-ansatte greide vi å holde hjulene i gang, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Hjemmekontor, karantene og oppussing

Da nordmenns arbeidsliv endret seg over natten hastet mange til Elkjøp for å sette opp kontorplassen hjemme.

- Vi lever i en spesiell tid og utfordringene vi som har som samfunn er ikke over. Likevel opplever vi at våre kunder har begynt å venne seg til «den nye normalen». Vi leverer derfor et godt resultat, selv om jeg vil understreke at vårt hovedfokus i denne perioden ikke har vært salg, men sikkerhet og smittevern, sier Tønnesen, som likevel gleder seg over resultatene.

- Resultater som dette viser at vi er viktige i nordmenns hverdag. En viktig jobb for oss nå blir å trygge arbeidsplasser, og med dette resultatet i ryggen er vi godt forberedt til høstens møte med Amazon og andre konkurrenter, sier Elkjøp-sjefen.

Elkjøp melder om at populære produkter gjennom året 19/20 har vært de tradisjonelle varegruppene som hvitevarer, smart-produkter, hjemmeunderholdning og tjenester som PC-support, montering av produkter og selvsagt utstyr til hjemmekontoret.

- Elkjøp er til stede i folks hverdag, og vi er glade for at vi har kunnet hjelpe befolkningen med produkter de har hatt behov for, i en annerledes hverdag med hjemmeskole, hjemmekontor og tidvis karantene, legger Tønnesen til.

Roser de ansatte

- Vi tar fortsatt alle smittevernhensyn og retningslinjer svært alvorlig, og det kommer vi til å fortsette med. Det er allikevel viktig å stoppe opp og berømme resultatene vi har skapt gjennom godt samhold, knallhardt arbeid og en innsats fra mine ansatte jeg aldri har sett maken til, både når det gjelder innovasjonsviljen og evnen til å tilpasse seg når vi har måttet snu oss raskt. Dette har bidratt til at handelen har fortsatt stødig også under korona-krisen, sier Tønnesen. (Pressemelding)