Bratt læringskurve for franchisetaker i ny bransje – ikke skremt
Torje Nilsen ble ikke skremt av investeringen som måtte til for å bli franchisetaker i ELON i Odda. Starten har vært god.
Torje Nilsen ble rekruttert som franchisetaker for ELONs nye butikk i Odda som åpnet på Sørfjordsenteret 3. desember.
– Starten har vært surrealistisk bra selv om folk her ikke visste hva ELON var. Nå er ELON satt på kartet i Hardanger, fastslår Nilsen overfor Retailmagasinet.
Åpningen var den siste av 15 nyåpninger som ELON hadde i 2020. Og kjeden planlegger å åpne inntil 15 nye butikker i inneværende år.
Fra før er det en POWER-butikk i Odda. Nilsen mener at det fint er plass til to elektrobutikker på stedet. For en del år siden var det tre. Nilsen kommer fra stedet og kjenner markedet godt. Heretter skal det bli mindre handelslekkasje av elektroprodukter.
Bratt læringskurve, lært opp av egen ansatt
Nilsen jobber i full jobb som sjømann, noe som innebærer sju døgn i måneden på båt og resten fri. Dermed har han tid til å drive butikk i tillegg.
Handel var en ny bransje for Nilsen.
– Jeg har måttet lære å drive og stå i butikken, oppfølging av økonomi og administrative oppgaver, erkjenner han.
Nilsen ansatte en butikksjef som kom fra POWER, som i praksis lærte ham selv opp. Altså motsatte roller i forhold til det vanlige, med andre ord.
Han har klatret raskt oppover læringskurven i løpet av de tre månedene siden oppstarten.
Ansatt digitalt
Torje Nilsen ble klar over at ELON jaktet franchisetaker i Odda da han tilfeldigvis så annonsen på Facebook. Etter å ha vurdert en stund sendte han søknad til Cappa. Så fulgte et par runder med samtaler med Cappa samt sjekk av referanser. Grunnet pandemien skjedde intervjuene digitalt. Deretter var det møter med regionsjefen i ELON, noe som endte med at Nilsen fikk tilbud om å bli franchisetaker. Og han aksepterte.
Ikke skremt av investeringen
Som franchisetaker driver Nilsen for egen regning og risiko. Han lot seg ikke skremme av å måtte investere egne midler.
I selskapet har han med seg sin far Bjarte som eier en tredjedel, og sammen gikk de inn med en aksjekapital på 150.000 kr. Egenkapitalkravet til franchisetakere i ELON avhenger av hvor stor butikken er. I Odda er den på 400 m2.
– Vi så ikke på beløpet vi måtte inn med som noen stor sum, sier den ferske franchisetakeren.
Han tok kontakt med to banker, og fra Sparebanken Vest fikk de 350.000 kr i kassakreditt.
En del av investeringene står ELON for. Blant annet tegner og utformer kjeden konseptet innvendig. Prosjekttiden er normalt på 8-10 uker fra signering av leiekontrakt.
Klikk-og-hent populært
Kundene skal føle seg hjemme i butikken gjennom "velkommen hjem"-konseptet. Butikken består av ulike soner: kjøkken, vaskerom og stue.
Med 400 m2 har Nilsen akkurat det arealet han trenger, så vidt. Mest selger de av hvitevarer og tv'er.
De har delt erfaringer med daglig leder Jørn Mjøs på ELON Ålgård, og de har vært på befaring hos hverandre.
Butikken tilbyr naturlig nok klikk-og-hent.
– Kundene bruker denne tjenesten mer og mer, avslutter Torje Nilsen.