ELON satser på service, nærhet og trygghet
Et strategisk skifte skjedde i ELON i 2018 hvor kjeden kunngjorde en ekspansiv strategi i Norge med franchise som en driftsform for etablering av nye butikker.
– De siste tre årene har vi fulgt denne planen og åpnet 25-30 nye butikker, og vi er nå oppe i nærmere 70 butikker. 35 av butikkene er medlemmer i Elon, 27 er franchisetakere og resten er partnerbutikker, forteller Tor Arne Myklebust, den ene av ELONs to etableringsansvarlige, til Retailmagasinet. Han har ansvaret for Sør-Norge, mens David Dahl Gundersen dekker Trøndelag og Nord-Norge.
ELON bygger butikker i størrelsene S, M og L. De fleste nye butikker forventes å bli i størrelsen M, noe som tilsvarer 450-500 m2 salgsareal.
Landsdekkende og i sentrum
ELON har som tydelig ambisjon å bli landsdekkende og med butikker også i flere av de store byene.
Blant annet har de åpnet en rekke mellomstore butikker med lager i bysentra, eksempelvis Larvik, Ålesund og Haugesund. På dette punktet skiller de seg fra andre kjeder i bransjen.
– Vi har flere lokasjoner på gang også i 2022: Stavanger/Sandnes, Oslo, Trondheim, Drammen og Steinkjer.
Som etableringsansvarlige er vår oppgave å finne egnede lokaler og dyktige franchisetakere, og dette jobber vi gjerne parallelt med.
– Det skal sies at det for tiden er god tilgang på lokasjoner, og vi får ukentlige henvendelser. Prosessene med å etablere en ny butikk kan ta kort tid, fra 3-6 måneder.
Noen ganger kan det ta opptil et år å finne en franchisetaker til en konkret lokasjon, sier Myklebust. I andre tilfeller er det motsatt, hvor vi har funnet potensielle driver, men ikke riktig lokasjon.
ELON dekker investeringen i lokalene, mens gårdeier typisk tar vegger og tak og mye av belysning/elektro. Franchisetakeren må typisk investere fra ca en halv million kroner.
Nærhet og tillit
ELON gikk over til Magento som netthandelsplattform i 2020, og i fjor ble omsetningen i netthandelen doblet. Klikk og hent er populært, noe som understreker betydningen av å være landsdekkende med butikker.
ELON fokuserer på nærhet og tillit. Kundene forholder seg til sin lokale ELON-butikk. Slik har det vært på tettsteder og i mindre byer, og slik skal det også bli i de nye butikkene i større byer.
– I våre butikker er målsetningen å yte ekstra god service, og det ser vi veldig mange eksempler på hver eneste dag. Vår styrke mange steder er at vi har ansatte med lang erfaring.
På service ligger vi foran våre største konkurrenter, fastslår Tor Arne Myklebust.
Speiler hjemmets ulike rom
I sine mellomstore og større butikker deler ELON inn sine butikker i avdelinger som gjenspeiler rommene i kundenes hjem gjennom Velkommen Hjem-konseptet.
Til tross for dette har ikke ELON vanntette skott mellom avdelingene slik som hos noen av konkurrentene. Ansatte jobber og selger varer på tvers av avdelinger, noe som krever bredere kompetanse hos de butikkansatte.
– En annen faktor som vi skiller oss ut på, er at selv om vi ønsker å tilby kunden ulike tjenester, så er det nok ikke så hardt press på selgerne våre til å pushe forsikring og finansiering, og vi tilbyr for eksempel ikke strømavtaler, sier Myklebust.
Satser på kjøkken
Kjøkken er en ny satsing hos ELON, og introduserte i 2020 sitt eget kjøkkenmerke, Nordanro. En butikk med en full demoavdeling krever fra 80 kvm, og er aktuelt i M- og L-butikker.
ELON tilbyr gjennom Nordanro tre ulike konsepter:
1) Nordanro Premium – ferdigbygde kjøkken med høy kvalitet – og leveres fra verdens største kjøkkenprodusent, tyske Nobilia.
2) Nordanro Flex – flatpakket klikksystem med stor fleksibilitet – leveres fra finske TNC.
3) Nordanro Nye fronter – fra svenske Novaflex og her tilbys det bytte av fronter / håndtak til fungerende skrog
– Vi er imponert over utviklingen som er gjort av dette konseptet av våre kolleger i Sverige, og det er positivt mottatt av både nye og eksisterende drivere, sier Myklebust.
De åtte første Elon-butikkene er allerede oppe med fullverdige utstillinger, og ELON har som mål å tilby Nordanro kjøkken i nærmere 30 butikker innen nyttår.