Markus Raaen har truffet blink med sine kundeorienterte tiltak i ELON-butikken.ELON Haugesund
Forgjengeren gikk konkurs – slik fikk den nye ELON-driveren inntjening
Den nye ELON-franchisetakeren i Haugesund sentrum har klart å forbedre økonomien til butikken markant. Blant tiltakene er økt kunderorientering, kundebesøk og digital markedsføring.
Markus Raaen forteller at omsetning og resultat er kraftig forbedret siden han overtok som driver:
– Omsetning i kroner fra 17. november
2022 til 12, juni 2023 sammenlignet med tilsvarende periode påfølgende år har
økt med nærmere 1,1 millioner. Brutto margin (dekningsbidrag) på tilsvarende
periode har økt med 400.000 kr, og brutto margin i prosent
(dekningsgrad) er opp 4,79 prosent.
Kundebehandling og service er nummer 1
– Hva har du konkret har endret på i driften og
markedsføringen som har gitt en slik økning og forbedring?
– På drift har vi satt kundebehandling og
service som nummer 1 og foran alt annet. God kundeservice i butikk er ikke
lenger en selvfølge som det gjerne var før. Dette ønsker vi å endre på slik at
våre kunder kan forvente dette ved hvert eneste besøk. Vi har også jobbet proaktivt med vårt lokale sortiment og
fått spisset dette inn mot ønskene til våre kunder, svarer driveren.
De vil alltid jobbe for å
ha «plukkvarene» inne som kunder kan få med seg på dagen.
– Dette er også viktig
med tanke på at vi er en sentrumsbutikk. Driftskostnadene holdes til ett
minimum nå i starten slik at vi kan danne et grunnlag. Da har optimalisering
av lønnsforbruk og effektivisering av arbeidsplan vært alfa omega, understreker Raaen.
Instagram og Facebook, og kundebesøk
På markedsføring disponerer butikken egen konto
på Meta med Instagram og Facebook.
– Her jobber vi aktivt med egenprodusert
innhold fra butikken, med alt fra ‘reels’, historier og innlegg som åpenbart treffer
kundene våre. Vi tilpasser også innholdet på de to plattformene i henhold til
publikummet, forklarer Raaen.
Facebook treffer gjerne en del eldre kunder, mens Instagram
treffer mer den yngre garde.
I tillegg til å legge ut innlegg på sosiale medier, prøver de å være synlig i byen og ut mot bedrifter.
– Nå for tiden holder jeg på
å komme personlig på besøk i ett forsøk på å belyse hvilke tjenester ELON kan
tilby hver enkelt bedrift med alt fra levering på dagen, til bredde i sortiment
fra leverandører som kan levere akkurat det rette produktet til behov, avslutter Markus Raaen overfor Retailmagasinet.