Markus Raaen, ELON Haugesund
Markus Raaen har truffet blink med sine kundeorienterte tiltak i ELON-butikken.

Forgjengeren gikk konkurs – slik fikk den nye ELON-driveren inntjening

Den nye ELON-franchisetakeren i Haugesund sentrum har klart å forbedre økonomien til butikken markant. Blant tiltakene er økt kunderorientering, kundebesøk og digital markedsføring.

Publisert

For snart ett år siden ble eierselskapet bak Elon Haugesund slått konkurs. Markus Raaen leste om konkursen og kontaktet ELON sentralt.

25-åringen overtok butikken med franchiseavtale i november. Siden har han har økt omsetningen med over 50 prosent.

Gratis hjemkjøring Fra v. Julie Ellefsen (17), deltid. Gjøran Davick (20), deltid. Magnus Halvorsen Jacobsen (21)100 % lærling i salgsfaget.
Gratis hjemkjøring Fra v. Julie Ellefsen (17), deltid. Gjøran Davick (20), deltid. Magnus Halvorsen Jacobsen (21)100 % lærling i salgsfaget.

Retailmagasinet omtalte konkursen og den nye eieren før jul.

Markus Raaen forteller at omsetning og resultat er kraftig forbedret siden han overtok som driver:

– Omsetning i kroner fra 17. november 2022 til 12, juni 2023 sammenlignet med tilsvarende periode påfølgende år har økt med nærmere 1,1 millioner. Brutto margin (dekningsbidrag) på tilsvarende periode har økt med 400.000 kr, og brutto margin i prosent (dekningsgrad) er opp 4,79 prosent.

Kundebehandling og service er nummer 1

– Hva har du konkret har endret på i driften og markedsføringen som har gitt en slik økning og forbedring?

– På drift har vi satt kundebehandling og service som nummer 1 og foran alt annet. God kundeservice i butikk er ikke lenger en selvfølge som det gjerne var før. Dette ønsker vi å endre på slik at våre kunder kan forvente dette ved hvert eneste besøk. Vi har også jobbet proaktivt med vårt lokale sortiment og fått spisset dette inn mot ønskene til våre kunder, svarer driveren.

De vil alltid jobbe for å ha «plukkvarene» inne som kunder kan få med seg på dagen.

– Dette er også viktig med tanke på at vi er en sentrumsbutikk. Driftskostnadene holdes til ett minimum nå i starten slik at vi kan danne et grunnlag. Da har optimalisering av lønnsforbruk og effektivisering av arbeidsplan vært alfa omega, understreker Raaen.

Markus Raaen
Markus Raaen har kundene i fokus og spisser sortimentet.

Instagram og Facebook, og kundebesøk

På markedsføring disponerer butikken egen konto på Meta med Instagram og Facebook.

– Her jobber vi aktivt med egenprodusert innhold fra butikken, med alt fra ‘reels’, historier og innlegg som åpenbart treffer kundene våre. Vi tilpasser også innholdet på de to plattformene i henhold til publikummet, forklarer Raaen.

Facebook treffer gjerne en del eldre kunder, mens Instagram treffer mer den yngre garde.

I tillegg til å legge ut innlegg på sosiale medier, prøver de å være synlig i byen og ut mot bedrifter.

– Nå for tiden holder jeg på å komme personlig på besøk i ett forsøk på å belyse hvilke tjenester ELON kan tilby hver enkelt bedrift med alt fra levering på dagen, til bredde i sortiment fra leverandører som kan levere akkurat det rette produktet til behov, avslutter Markus Raaen overfor Retailmagasinet.

Powered by Labrador CMS