Retailgiganter vil resirkulere emballasje
Internasjonale retailgiganter som Procter & Gamble, Unilever, Nestlé, Coca-Cola og Carrefour har startet et prøveprosjekt for å samle inn tom emballasje fra forbrukernes hjem, for resirkulering. Prosjektet har fått det treffende navnet Loop.
Det melder retaildetail.eu. Loop vil bli lansert i Paris i mars. I mai står New York for tur. I tur og orden løpet av året følger byer i Canada, Japan, Storbritannia og USA etter.
Loop-prosjektet ble kunngjort på World Economic Forum i Davos. Konseptet utvikles av resirkulasjonsfirmaet Terracycle og blir sammenlignet med den gamle melkemannen, som leverte melk i glassflasker hjem til folk, for deretter å hente med flaskene tilbake når de var tomme. I Loop-opplegget vil forbrukerne kunne bestille dagligvarer på en felles nettbasert plattform. Varene leveres da i kjølebag. Etterpå vil de tomme beholderne bli hentet for gjenbruk ved neste levering. Terracycle skal bruke posttjenester for den siste etappen i returtransporten..
Tilpassede containere
For å gjøre det mulig å gjennomføre gjenbruk, vil de deltakende selskapene bruke tilpassede containere. Häagen-Dazs har eksempelvis utviklet en stålbøtte for iskrem som skal leveres i New York. PepsiCo vil levere Tropicana på glassflasker, og Quaker müsli i metallkasser.
Procter & Gamble var første deltaker i Loop og har utviklet aluminiumsflasker for Pantene sjampo samt tannbørster som ligner på elektriske børster, som vil si at de har utskiftbare hoder. Den brukte børsten kan tas med av Loop for å bli resirkulert. Det samme vil gjelde for brukte bleier og sanitærbind. Kunder må betale et depositum for de bærekraftige containerne de mottar.
Bedrifter føler seg mer eller mindre tvunget til å innovere og komme opp med mer bærekraftige løsninger, ettersom engangsplast i økende grad blir ulovlig i EU (og EØS). Storbritannia har også store planer om å redusere plastavfall, og i Frankrike er en lov om sirkulær økonomi underveis.
(Kilde: retaildetail.eu)