Zalando tester gjenbrukbar emballasje
I løpet av fire uker vil 10 000 kunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland få sine Zalando-bestillinger levert i gjenbrukbar emballasje, sendt fra Zalandos nordiske logistikksenter i Brunna.
Det skriver selskapet i en pressemelding: Pilotprosjektet undersøker hvordan gjenbrukbar emballasje kan integreres i de nåværende logistikkprosessene. Gjennom avfallsreduksjon samt produksjonen av emballasje, estimeres det en reduksjon i utslipp av karbondioksid på opptil 80 prosent.
Pilotprosjekt
Zalando starter et fire ukers pilotprosjekt for gjenbrukbar emballasje i Norden. 10 000 kunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland vil få sine Zalando-bestillinger levert i gjenbrukbar emballasje, som enkelt kan brettes og legges i en innleveringspostkasse når den skal returneres. Ved å benytte samme emballasje flere ganger reduseres avfallsmengden.
Målet med pilotprosjektet er å undersøke i hvor stor grad gjenbrukbar emballasje kan integreres i de nåværende logistikkprosessene.
Nytt konsept innen e-handel
Gjenbrukbar emballasje er et nytt konsept innen e-handel, men kan ende opp som den nye fraktstandarden, fordi to miljøproblemer håndteres på én og samme tid: Utslipp av karbondioksid og avfall. Til forskjell fra engangsemballasje holdes gjenbrukbart materiale utenfor avfallsstrømmen, og forlenger livssyklusen til det opprinnelige råmaterialet. Ved å eliminere avfall og redusere produksjonen av emballasje, estimeres det en reduksjon på utslipp av karbondioksid på opptil 80 prosent.
‘Hele bransjen må engasjere seg’
– Vi tester dette dels for å se hvordan konseptet rundt gjenbrukbar emballasje kan integreres i logistikkprosessene våre, og dels for å lære av resultatene og hvordan vi kan videreføre konseptet, sier David Hejgaard, kommersiell sjef for Zalando i Norden.
– Hele e-handelsbransjen må engasjere seg for at konseptet med gjenbrukbar emballasje skal kunne skaleres. Gjenbrukbar emballasje krever standardiserte prosesser og sentraliserte fraktmåter. Et uniformt system hvor kunder kan returnere større emballasjer, for eksempel til butikken, ville gjort prosessen enklere, sier David Hejgaard.
Det er fremfor alt kundene som vil merke forskjellen med denne emballasjen. For det første er den annerledes å pakke opp enn ved klassisk emballasje, og for det andre kreves det mer engasjement for å håndtere den. For at emballasjen skal kunne returneres, må den tilbake inn i ordresyklusen. Dette innebærer å returnere emballasjen, selv om kunden ikke ønsker å returnere noe fra selve bestillingen.
Tilpasset for retur
I testfasen vil det blir brukt fraktemballasjer utarbeidet av den finske oppstartsbedriften RePack. Den gjenbrukbare emballasjen sendes fra Zalandos logistikksenter i Brunna, utenfor Stockholm. For å returnere emballasjen må kunden brette den sammen, feste returetiketten og legge den i en innleveringspostkasse. Fraktemballasjen transporteres da tilbake til et sentralt utleveringssted og distribueres deretter til logistikksenteret i Brunna.
Zalando annonserte allerede tidligere i sommer innovasjoner innen bærekraftig emballasje: Emballasjen for skjønnhetsprodukter ble endret fra plast til 100 prosent resirkulert papir. Samtidig ble det introdusert nye og tynne emballasjeposer av plast for tekstiler, som er laget av 60 prosent resirkulert materiale. Med disse endringene reduserte Zalando bruken av ikke-gjenvinnbar plast med cirka 625,6 tonn i 2018. Fra tidligere er alle pakker fra Zalando laget av 100 prosent resirkulert papir, og fraktposer av 80 prosent materiale som er resirkulert av forbrukere.