Rolf Ivar Skår

Folkeemisjon i Gulating

Gulating vil finansiere videre vekst gjennom Norges første folkeemisjon.

Publisert

Gulating er på kort tid blitt landets største uavhengige kjede for ølutsalg og puber med fokus på håndverksøl. I dag består Gulating Gruppen av 30 ølutsalg og seks puber, og flere er under etablering. Nå inviterer Gulating til emisjonen Tingsmenn til Tusen som skal bidra til å videreutvikle Gulating-konseptet. I stedet for å hente finansiering fra finansmiljøet har Gulating valgt samme vei som skotske Brewdog ved å invitere følgere, samarbeidspartnere og fans som virkelig ønsker at Gulating skal lykkes. Brewdog har gjennomført fire emisjoner, og de som ble med første gang har hatt høy avkastning.

– I Norge har man i løpet av de siste 15 årene opplevd at lavpriskjeder som Kiwi og Rema 1000 har blitt dominerende krefter med solid kontroll på det norske øl markedet. Dette er et særnorsk fenomen. Gulating er et resultat av et ønske om å utfordre disse kjedene og gjøre ting annerledes. Vi tar hensyn til den sterke lokalpatriotismen og vi tilbyr et bredt utvalg av spesial øl. Vi ser at behovene har endret seg radikalt og denne trenden vil fortsette. Vår modell har gitt en sterk vekst, og de største investeringene er allerede tatt-, sier adm.dir. Rolf Ivar Skår i Gulating.

Emisjonen "Tingsmenn til Tusen" skal bidra til å videreutvikle konseptet knyttet til Gulating Ølutsalg slik at kjeden kan oppleve større og raskere omsetningsvekst. Her er det mulighet å gjøre om flere til kombinerte ølutsalg og bryggerbutikker. Det vil også bli åpnet flere Gulating puber med fokus på å rekrutter spesielt dyktige franchisetagere med tilgang til gode lokaler i befolkningstette områder.

Gjennom emisjonen "Tingsmenn til Tusen" ønsker Gulating å hente inn 10 millioner kroner.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Historien om Gulating startet i 2011 da siviløkonom og ølbrygger Rolf Ivar Skår begynte med å brygge øl i Dale i Sunnfjord. Med bakgrunn fra bryggeriskolen i København og utdannelse som ølsommelier brygget og utviklet han sine egne brygg og oppskriftene ble utprøvd i egen  pub vegg i vegg med bryggeriet. Han etablerte Gulating Bryggeri AS i 2013. Det første produktet ble lansert i mai 2014 og selskapet fikk også distribusjon i dagligvarehandelen.

Powered by Labrador CMS