Kunden kan snakke til handlelisten
MENY er en av få samarbeidspartnere når Googles taleteknologi nå lanseres i Norge. Det betyr at kundene kan lage handlelister ved å snakke til telefonen. Supermarkedkjeden forbereder seg på fremtidens handlevaner gjennom investeringer i digitale løsninger.
– Netthandel og digitale løsninger endrer kundenes forventninger og handlevaner. Vi er stolte av å være en av et fåtall pilotbedrifter når Google lanserer sin banebrytende talegjenkjenningsteknologi i Norge. Vi investerer i fremtiden, sier Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY.
Enkelt å lage handleliste
I disse dager lanseres Google Assistant, en stor internasjonal suksess, på norsk. Da kan du be assistenten, via din telefon, om å få snakke med MENY. Assistenten hjelper deg med å legge til og fra varer i handlelisten din. Handlelisten blir så synkronisert på tvers av dine digitale enheter.
– Trenden går mot talestyrte nettsøk. Internasjonale undersøkelser viser at talestyrte assistenter i økende grad vil dominere kundedialogen. Vi ønsker å ligge i forkant og til enhver tid sikre at vi er relevante og tilstede for våre kunder der de er, sier Bache Dahl (bildet).
Talegjenkjenningen gjør det enkelt å lage en handleliste i MENY-appen, også når du ikke har hendene fri. Kjører du bil eller er midt i oppvasken, og lurer på hva som står på handlelisten, er det bare å spørre assistenten, og så kan du legge til det som mangler. Appen vet hva du pleier å handle. Om du for eksempel ber assistenten sette melk på listen, og du vanligvis kjøper lettmelk, registrerer den lettmelk.
Kundetilpasning og nettbutikk
Allerede i 2014 lanserte MENY, som den første i dagligvarebransjen, digitale tilbudskuponger basert på kundens kjøpshistorikk. MENYs handleapp gir de 1,5 millionene nordmenn som ukentlig er innom MENYs butikker mulighet til å bruke personlige kuponger på varer de kjøper mye av.
– Vi forsto tidlig at kundene ville ha skreddersydde tilbud på varer de handler ofte. I dag får våre kunder både nettbutikk, oppskrifter, handleliste, kuponger og tilbud rett i lommen via MENYs handleapp, sier Bache Dahl.
Bare starten
MENY mener vi bare har sett starten på den digitale revolusjonen i dagligvarebransjen.
– Kundene kommer til å endre måten de er i kontakt med MENY på. Våre butikker og matarbeidere kommer ikke til å forsvinne – de er hjertet i vår matfaglige kompetanse, men vi vil ha kundekontakt i flere flater. Stadig flere sjekker vareutvalget i nettbutikken og stadig flere får varene levert på døra, sier Bache Dahl og føyer til at det er interessant å se at de som oftest bruker talestyrt assistanse i de internasjonale undersøkelsene har sammenfallende alder med de som oftest handler i MENYs nettbutikk.
Vil revolusjonere e-handelen
Ifølge en rapport utgitt i januar 2018 av Capgeminis Digital Transformation Institute vil talestyrt assistanse dominere konsument-interaksjonen i løpet av de tre neste årene.
Her er fakta fra rapporten, basert på en spørreundersøkelse blant 5000 respondenter i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland:
- Forbrukere vil i økende grad foretrekke å ha sin interaksjon med selskaper via talestyrte assistenter. I dag vil 24 % heller bruke en stemmestyrt assistent enn en hjemmeside. I løpet av tre år vil dette tallet øke til 40 %.
- De som bruker talestyrt assistanse i dag, har brukt 3% av sine forbrukerutgifter via talestyrt assistanse, men dette tallet er forventet at vil øke til 18% i løpet av tre år.
- Musikkstreaming og info-søk er fortsatt de vanligste brukerområdene via talestyrte assistanse, men 35% av respondentene har også kjøpt varer (matvarer, interiør og klær). 28% har benyttet talestyrte assistenter til å gjennomføre en betaling eller sende penger.
- 71 % av de som har brukt talestyrte assistenter er fornøyde med tjenesten. 52% oppgir “praktisk” som hovedgrunnen, mens 48 % nevner nettopp muligheten til å ha hendene fri, mens 41% oppgir automatisering av handlerutinene.
- Talestyrte assistenter er mest populært blant dem mellom 33–45 år. (Blant nettkundene til meny.no er flest i aldersgruppen 30-49 år.)