Forbrukertrender: Vi blir klokere og mer kresne
Dagens forbrukere er klokere, mer selvbevisste, mer utålmodige, kresne og selektive, men samtidig opptatt av miljø, bærekraft og dyrevelferd. Og vi søker det autentiske og unike.
Det er hovedpunktene i Euromonitor Internationals presentasjon av de ti viktigste forbrukertrendene for 2019.
Om vi skal sammenfatte forbrukertrendene for 2019 i to ord, er det kunnskap og muligheter. Vi har utallige muligheter. Derfor er den største utfordringen valgets kvaler: Hva skal vi velge? Det meste dreier seg om å forenkle tilgangen til de mulighetene man har, og ha gode kjøpsopplevelser.
Dette er de ti viktigste trendene ifølge Euromonitor International:
Vi blir klokere
Vi er alle eksperter! Dette markerer en endring i makten mellom detaljist og forbruker. Mens forbrukerne tidligere stolte på et spesielt merke eller en informasjonskilde før de bestemte seg, må merket – og detaljisten – i dag drive en konstant innovasjon, dra prisene ned og stadig fornye seg i måten de utvikler og tilbyr varene sine på. Grunnen er at forbrukerne blir sine egne eksperter ved å samle og dele informasjon på nettet slik at de er mer kunnskapsrike og stiller helt andre krav enn før.
Vi blir mer selvforsynt
Med hjelp av apper og personaliserte tjenester blir vi mer selvforsynt. Vi skaffer oss nok informasjon til å klare oss selv og blir mer kresne og selektive i valget av varer og tjenester.
Vi vil ha det nå!
Vi søker etter effektivitet og vil ha ting gjort og våre ønsker og behov tilfredsstilt med en gang.
Søker det autentiske
Vi søker «back to basic», til det ekte og autentiske, og forlanger tilpassede og differensierte varer og tjenester. Det stilles høye krav til det unike og håndlagede med høy kvalitet.
Vi vil forandre verden
Vi blir stadig mer opptatt av å bidra til en bedre verden, spesielt når det gjelder forsøpling og forurensing. Det vi opplever og kjøper skal forurense minst mulig, og spesielt plastforsøpling blir en viktig sak for stadig flere.
Vi vil være omtenksomme
Vi vil være mer omtenksomme og etisk bevisste. Det som før ble betraktet som etiske nisjeprodukter blir mer vanlige i alle sammenhenger. Dyrevelferd vil påvirke handlemønsteret vårt i stadig større grad enn før.
Vi blir mer selektive
Vi blir mer opptatt av hva vi skal bruke tiden vår til og mer selektive når det gjelder hvilke aktiviteter vi skal bruke ressurser på. Særlig de unge er mer opptatt av dette enn andre grupper. De ønsker mer tid til å reflektere og ha frihet til å gjøre hva de vil. Internett kan føre til høyere stressnivå, ikke minst fordi vi blir mer og mer avhengige for å få nødvendig informasjon og få utført basale tjenester.
Vi er mer sammen – digitalt
Utviklingen av mobile bredbåndtjenester gjør at vi i større grad enn før søker selskap med andre mennesker digitalt.
Men vi har aldri vært mer alene
Globalt vil økningen av single-husholdninger øke langt mer enn andre boformer. Stadig flere foretrekker en uavhengig livsstil med «Loner Living». The Pew Research Center anslår at når dagens unge amerikanere runder 50, vil 25 prosent av dem vært single hele livet.
Vi er aldersløse
De som nærmer seg pensjonsalder i dag har mer til felles med verdier og prioriteringer til yngre mennesker enn tidligere. Noe man må ta hensyn til når man utvikler og markedsfører produkter og tjenester.
(Kilde: Tekstilforum)