ÖoBs varehus i Varberg. Foto: Green Yoshi

ÖoB gjennomgår stor omstilling

ÖoB, som ligger an til å bli kjøpt opp av Europris, fortsatte å stenge varehus i fjor. Tiltakene rammer omsetning og inntjening.

Publisert

Adm. dir. Fredrik Söderberg legger i et intervju med Market ikke skjul på at kjeden nå gjennomgår en stor omstilling.

Tidligere i sommer kunne Retailmagasinet melde at Europris og ÖoB har besluttet å gå sammen. Første skritt er tatt mot å skape en ledende nordisk plattform for lavprisvarehus. ÖoB har de siste årene stengt 13 varehus og gjennomgått virksomhet og lønnsomhet, som falt med 2,1 prosent i fjor.

– Men vi økte antall besøk og salg med en prosent i sammenlignbare kjøpesentre, og det er vi fornøyd med, sier Fredrik Söderberg i sitt første år som VD for Runsvengruppen og ÖoB.

Dagligvare øker

ØoBs salgsvekst skyldes hovedsakelig økninger i flere kategorier i dagligvarebutikken og "vellykket produktutvikling". Söderberg poengterer at de har ‘en sterk matbutikk’, mens omsetningen falt på spesialsortimentet.

– 2017 ble negativt påvirket av vær og vind samt sortiment av varer, sier Söderberg til market.se.

Runsveng-konsernets driftsresultat ble redusert med 37 millioner kroner til 58 millioner kroner.

Å legge ned 13 varehus og nedbemanne med 30 stillinger på hovedkontoret trakk resultatet ned.

– Vi gjør en stor innsats for å implementere konseptjusteringer vi gjør i våre supermarkeder. Vi vil behandle eksisterende i stedet for å etablere nye. Vår etableringstakt er rettet mot bysentrene i de større byene, med konseptet ÖoB City, fremholder Fredrik Söderberg.

(Hovedkilde: market.se)

Powered by Labrador CMS