Åpner nytt konsept: Europris City
I morgen blir en merkedag for Europris. Da åpner nemlig butikk nummer 259 i Gunerius-senteret i Oslo, den aller første i kjedens nye City-konsept. Med en salgsflate på 414 kvadratmeter blir det fokus på mindre og høyomsettelige varer.
– En ny Europris-epoke innledes med denne satsingen på en testbutikk midt i tjukkeste Oslo sentrum. Derfor også navnet Europris City, fastslår Jon Boye Borgersen, direktør for markedsføring, konsept og etablering i Europris.
– Lykkes vi her i Gunerius, vil vi se på muligheten for å etablere City-butikker også andre steder i Oslo – og i flere av de største byene - som Bergen, Trondheim og Stavanger. Her er vi allerede godt representert, om enn ikke i selve sentrum.
Stor trafikk og flere kunder
Europris City vil ha et redusert vareutvalg og færre store varer som hagegrupper og annet som tar stor plass, og som ikke er så enkle å få med seg fra en butikk midt i Oslo.
– Disse varene kan bestilles enten i butikken eller på nett, og bringes hjem enten ved henting, eller ved hjemlevering, sier Jon Boye Borgersen. Her i Gunerius satser vi på at det er stor trafikk og flere kunder, som i større grad satser på å ta med seg varene på trikk, buss, T-bane og sykkel, eller som gående. Butikken her er nettere og mer åpen enn de vanlige Europris-butikkene. Vi har også satset på lavere reoler og mer innsyn, noe vi tror kundene vil sette pris på.
Norges desidert minste
Butikken blir den desidert minste i Europris-kjeden, men det legger ingen demper på optimismen til butikksjef Rune Andre Vålbekk. Han har en 15-årig karriere i Europris, senest fra Mortensrud.
– Jeg synes butikken er blitt utrolig innbydende og bra, sier han. Og med Oslo City, Spektrum, Storgata og Brugata som nærmeste naboer, vet vi at det blir veldig mange kunder. 60.000 til 100.000 mennesker passerer gjennom her hver uke. Vi blir 13 medarbeidere i Team Gunerius som står klar med varer innen de fleste områder Europris er kjent for. Kaker, kjeks, hygiene, vask, rengjøring, snacks, sjokolade, sukkervarer, engangsartikler, lys, servietter, kjøkken- og sesongvarer som påske, 17. mai, sommer, Halloween og jul. Det blir nok å velge mellom. Også for verktøy, dagligvarer, leker, hobby og kontor, er vi spente på responsen.
– Vi gleder oss veldig til å få Europris ombord, sier Hilde Frantzen, senterleder for de 37 butikkene i Gunerius-senteret, pluss for Arkaden og Grønland Basar, 80 butikker i alt.
– Alle butikkene er positive, også disse som med Europris får en ny konkurrent. Samtidig trekkes det jo flere kunder til senteret.