Bak fra v. Mona Ekra Hedenstad, Anna Bjerknes, butikksjef Lillian Hvambsahl, Shekho Beram og Beate Grinderud Mogen. Foran fra v.: ass. butikksjef Elin Hvambsahl og Unni Smørgrav.
Bak fra v. Mona Ekra Hedenstad, Anna Bjerknes, butikksjef Lillian Hvambsahl, Shekho Beram og Beate Grinderud Mogen. Foran fra v.: ass. butikksjef Elin Hvambsahl og Unni Smørgrav.

Europris Kongsberg flytter i dag

Europris Kongsberg åpner i dag i Sølvparken etter flytting fra Skollenborg.

Publisert

I dag er en stor dag for Europris i Kongsberg. Selv om butikken på Skollenborg har vært en suksess, er det en optimistisk butikksjef Lilllian Hvambsahl som slo opp dørene i Sølvparken klokken 9.

– Det er blitt en helt fantastisk butikk – og en helt annen enn gamle-butikken, sier hun, og gleder seg til naboskapet med Elkjøp som åpnet forrige torsdag, og Kiwi som kommer neste torsdag.

– Vi skal spille hverandre gode, fastslår hun.

Rød løper og Antibac

Det er alltid en fest når Europris åpner ny butikk, men i dagens situasjon med stort fokus på smittevern, er både kaffe og marsipankake sløyfet. Den røde løperen er likevel på plass.

– Alle smittevernhensyn er tatt, og det blir fokus på å holde avstand, sier Lillian Hvambsahl. Sammen med sine 11 medarbeidere lover hun også mange gode tilbud. De gleder seg til å vise fram den 1296 kvadratmeter store butikken – over 400 kvadratmeter større enn gamlebutikken på 860 kvadratmeter – og rikelig med Antibac.

Ny Europris-hverdag

Hun har lenge gledet seg til å ønske velkommen til det hun kaller en ny Europris-hverdag for oss alle.

– Vi har alle grunn til å glede oss. Butikken er blitt veldig fin, og jeg er spent på kundenes reaksjoner, sier Lillian Hvambsahl, som selv sprudler av forventning. Særlig ønsker hun at de tidligere kundene fra Skollenborg skal finne veien, men naturligvis også alle andre i Kongsberg og distriktene omkring som vil gjøre en god handel – og få «Mer til overs», som Europris-slagordet lyder. Hun benytter også anledningen til å skryte av medarbeiderne, både dem som har holdt på en stund – og ungdommene som gjør en kjempejobb i helgene, i sommerferien, og som ellers stiller opp når det er behov.

For mange ungdommer er jobben hos oss i Europris deres første innblikk i arbeidslivet. Det er viktig både for oss og for ungdommene som senere skal ut i militæret, videre til studier eller annet arbeid.

Lettere for kunden å orientere seg

– De nye Europris-butikkene har fått en mye bedre lay out enn de tidligere. Det blir mer «shop in shop» hvor de enkelte varegruppene blir tydeligere adskilt. Vi får vist frem varene på en bedre måte, og det blir lettere for kundene å orientere seg. Handleopplevelsen blir bedre, sier Lillian Hvambsahl, som har butikkerfaring også fra Kiwi, og som har vært butikksjef i Europris siden 2010.

Innredningen og oppdelingen i produktgrupper er klarere og bedre enn tidligere. Det skal bli lettere å finne fram til varene i denne butikken som fra start har den nyeste og mest moderne innredningen man etter hvert vil finne i alle landets 265 Europris-butikker.

Vokser mer enn markedet

Europris vokste i 2019 mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2019 en total vekst på 6,4 %, mot markedets 1,3% (Kvarud), og en sammenliknbar vekst på 4,4 %, mot markedets 0,5% (Kvarud). Europris har slått markedet hvert eneste år de siste 14 årene.