Gudbrand Arnesen ved den nye Tomra R1 som vil bli vist fram på en messe for første gang på EuroShop.
Gudbrand Arnesen ved den nye Tomra R1 som vil bli vist fram på en messe for første gang på EuroShop.

EuroShop: Tomra setter fokus på resirkulering

På kommende EuroShop i Düsseldorf 16.-20.februar – verdens største retailmesse – vil Tomra sette fokus på panteautomater og framtidas resirkulering.

Publisert

Tomras automater samler hvert år inn 40 milliarder brukte drikkeflasker og -bokser i 60 land.

Gjennom foredrag under den nye headingen Tomra Talks vil de holde en rekke innlegg på sin stand på messen som vil ligge i hall 7A.

Siden forrige messe i 2017 har verdens befolkning i større grad fått opp øynene for problemet med plastforsøpling. Det øker interessen for resirkulering.
Siden forrige messe i 2017 har verdens befolkning i større grad fått opp øynene for problemet med plastforsøpling. Det øker interessen for resirkulering.

– Siden forrige messe i 2017 har bevisstheten om plastforsøpling gått i været. Verden har fått øynene opp for krisen med plastsøppel. Ved å selge bokser og flasker med drikke og så ta dem tilbake for resirkulering, spiller retailere en viktig og synlig rolle i resirkuleringsprosessen. På EuroShop 2020 vil vårt fokus være på hvordan vi kan få resirkulering til å fungere for retailere og å maksimere den positive effekten for kundene, forretningen og planeten. Vi vil ikke bare se på hva resirkulering er i dag, men på mulighetene i framtida, sier Harald Henriksen, ansvarlig for Tomra Collection Solutions.

Messedebut

Pantingen går opptil fem ganger raskere med R1.
Pantingen går opptil fem ganger raskere med R1.

Tomra lanserte i fjor Tomra R1 som vil bli vist fram på en messe for første gang. I denne automaten kan kunder tømme inn inntil 100 bokser og flasker samtidig fra stor sekk. Ved å slippe å legge inn bokser en-for-en, spares mye tid. Pantingen går opptil fem ganger raskere.

Også maskinen M1 vil bli utstilt. Denne er utviklet særskilt for mindre butikker.

Tomra viser også fram appen myTomra som øker sluttkundenes engasjement for panting. De kan blant annet følge med på hva de oppnår på resirkulering og finne nærmeste panteautomat på et kart.

Maks oppetid

Tomra vil også fortelle om hvordan de bruker analyse av Big Data for å utvikle sine panteautomater videre. Proaktiv service og maksimal oppetid skal få retailere til å bruke tiden på kundene, ikke automatene.