Fra EuroShop i 2014.

EuroShop – større enn noen gang

– EuroShop er årets viktigste begivenhet for mange norskebedrifter, sier Andreas Totzauer i Norsk-Tysk Handelskammer. – Neste år blir vi større enn noen gang, legger direktør Elke Moebius i Messe Düsseldorf til.

Publisert

– Vi setter rekorder hele tiden, fortsetter Moebius. Europas største messe for retail åpner dørene for 50. gang fra 5. til 9. mars neste år, og i sitt jubileumsår blir den større enn noen gang.

– Vi regner med at cirka 2.500 utstillere kommer til å være på plass på de 123.500 kvadratmeterne i de nå 18 hallene vi har til disposisjon i Düsseldorf, forteller hun videre.

Vi er i 23. etasje i Dagens Nyheters lokaler i Stockholm, der EuroShops direktør har invitert nordiske journalister til informasjon om EuroShop 2017. I skrivende stund ser det ut til at åtte norske selskaper vil være representert som utstillere. I fjor ble det registrert 991 norske besøkende til handels- og retail-messen ved Rhinens bredder.

– Vi regner med at 2.500 utstillere kommer til å være på plass når EuroShop åpner 5. mars, sier direktør i Messe Düsseldorf, Elke Moebius.

Norsk fellesstand

– For mange norske bedrifter i bransjen og beslektede områder, vil dette være en av årets viktigste begivenhet, sier Andreas Totzauer, leder for messeavdelingen i Norsk-Tysk Handelskammer. De er fra og med i år ny offisiell representant for Messe Düsseldorf i Norge.

– For første gang skal vi arrangere norsk fellesstand under EuroShop, en såkalt Nordic Lounge, forteller Totzauer.

– Spennende på teknikksiden

EuroShop arrangeres hvert tredje år. Tidligere har messen vært lagt til februar, men i år har man altså lagt den til begynnelsen av mars. Forrige gang var det 110.000 besøkende fra over hundre land innom messen, i år tror man på enda flere, kanskje så mange som 120.000.

– Spesielt på teknikksiden ser neste års messe ut til å bli spennende, lover direktøren.

Det er naturlignok Tyskland som har flest besøkende på messen, nesten 40 prosent. Men resten, cirka 63 posent, kommer fra andre land. Sånn sett representerer EuroShop en unik mulighet til å treffe og knytte kontakt med både utstillere og publikum fra andre land.

– Den mest kreative

Det står firmaer på venteliste til flere av de sju temaene av utstillere. Messen vil neste år ha et litt annerledes konsept som vil dekke alle aspekter av moderne handel i følgende kategorier:

POP Marketing

Expo & Event Marketing

Retail Technology

Lighting

Visual Merchandising

Shop Fitting & Store Design

Food Tech

Energy Management

– EuroShop skal være den mest kreative og messen med de mest spennende showene, lover Moebius.

Blant annet har man utviklet en spennende hjemmeside der man inviterer besøkende til å utforske og «bli en del av EuroShops spennende verden», som direktørene sier det.

– Fin kombinasjon

– Den store variasjonen av produkter er messens store fortrinn. Det blir en fin kombinasjon av tekniske løsninger og designkonsept for alle målgrupper, lover Moebius.

Robotisering og hvordan online møter offline blir andre spennende tema som hører tiden til. Denne gang skal foredrag og workshops foregå i samme bygning som resten av messen.

– Det gjør at det blir enkelt å stikke innom de mest interessante foredragene som man ønsker å få med seg, sier direktøren.

Som har en travel vinter der hun skal innom og holde pressekonferanser i et 20-tall ulike storbyer og steder. Den siste byen hun skal besøke er Rotterdam i Nederland. I tråd med «det grønne skiftet» som hele Europa er opptatt av, skal Elke Moebius sykle (!) til Rotterdam.

Nordmenn som skal besøke Euroshop vil nok fortsatt benytte fly og annen velkjent kommunikasjon.

Powered by Labrador CMS