Foto: Messe Düsseldorf

Euroshop: Lys, levende bilder og teknologi

Mørk trestruktur, metall, naturelementer, golv som matcher resten av interiøret, riktig lys og levende bilder på skjermer, lyskasser og displayer. Pluss en stadig økende andel avanserte teknologiske løsninger og kunstig intelligens.

Publisert

Det er de viktigste stikkordene for de inntrykkene man sitter igjen med etter et besøk på EuroShop 2020 i Düsseldorf. Verdens største og viktigste retailmesse som arrangeres hvert tredje år, og som denne gang samlet rundt 2.300 utstillere fra 60 land. Og anslagsvis mellom 110.000 og 120.000 besøkende fra hele verden – tross for truslene fra Corona-viruset.

Skjermer, displayer og lyskasser i alle varianter.

Ulike former for displayer, lyskasser og skjermer i mange ulike varianter lyste og blinket rundt fra de fleste standene og understreket hvor viktig levende bilder og skiftende digitale budskap vil være i fremtidens butikk. Og det finnes mange ulike løsninger og varianter. Vegard Hermansen og Dennis Halvorsen i skilt- og profileringsfirmaet Show Off i Stavanger var på messa for å samle ideer og inntrykk. De kunne slå fast at bruken av digitale budskap i ulike medier bare vil forsterke seg i fremtiden. Men det finnes mange andre løsninger enn å investere i en kostbar storskjerm: - For dem som har lyst, men føler at de ikke har råd til å henge med i skjermutviklingen kan løsningen være å integrere mindre skjermer i innredningen, bruke frontbannere med utskiftbar tekst, eller kombinere lyskasser og digitale paneler. Digitale budskap er enkle å administrere og variere, og gir god effekt. Vi ser også mange løsninger med dynamisk lyssetting, og retropreget, innendørs neonskilt. Et fellestrekk er at løsningene gjerne skal være «Insta-vennlige»; at de fungerer godt på sosiale medier, og at kundene kjenner seg i inntrykket de har fått på Instagram når de kommer inn i butikken, sier de.

Brugnottos vegg med innfelte skjermer.

Innfelte skjermer og displayer i innredningen var det mange eksempler på i Düsseldorf. En av de mest avanserte og iøynefallende løsningene fant vi hos den italienske leverandøren Brugnotto, med en vegg som kombinerte tre og digitale felter med ulike naturmotiver og muligheter til å legge inn reklamebudskap.

Et tips når det gjelder å anskaffe teknologiske løsninger: Utviklingen går så raskt at du bør gå for å lease utstyret. Ellers risikerer du å investere store beløp og sitte igjen med utdatert utstyr etter kort tid.

Eksempler på hylleløsninger i tre og metall, og med ledlyskant. (Foto: Bård Løkenhagen)

Lysopplevelser

Riktig bruk av lys skaper oppmerksomhet og opplevelser.

Riktig utnyttelse av lys blir stadig viktigere for å skape stoppeffekt, oppmerksomhet og bedre kundeopplevelsen. Hos den ledende, internasjonale lysleverandøren Signify fikk vi oppleve hvordan en godt planlagt og riktig styrt lysplan kan gjøre butikken mer attraktiv og innbydende for kundene.

– Vi tar utgangspunkt i å nå fram til millenniumsgenerasjonen, som alltid er på jakt etter stimuli og opplevelser. Riktig lys skaper opplevelser og oppmerksomhet. Det er svært viktig å tilpasse lysstyrke og lystemperatur i de ulike delene av butikken; i utstillingsvinduet, i inngangspartiet, ved stativene og i prøverommet. Et panel med forholdsvis kraftig ledlys over utstillingene i inngangspartiet bidrar til å skape oppmerksomhet og lede kundene inn. Et tilsvarende panel med en varmere fargetemperatur i taket på prøverommet vil gi en god atmosføre og riktig fargegjengivelse på klærne, sier kommunikasjonsrådgiver Stefan Zander.

Mer farge på veggene, gulv som matcher vegger og innredning og enkle, fleksible hyller i tre og metall. Gjerne med hyller i marmor. Magne Bakken i Bjørn Haug AS viser de siste trendene hos italienske Brugnotto.

Signify presenterer også veggpaneler som viser motiver og budskap på en mer behagelig måte enn skjermer. En kombinasjon av led-spoter på utstillingsdokker med lyspanel bak, skaper mer oppmerksomhet og dynamikk. Skiftende og vekselvis spotbelysning på utstillingsdukker og varer fanger også kundenes oppmerksomhet på en effektiv måte.

Eksempler på mosevegg og kontrastvegg med tapet.

Trestruktur og metall

– Tiden med de store, hvite flatene er forbi. Her er det en klar trend mot noe mørkere, og litt grovere trestrukturer, gjerne kombinert med stein, betong, metall og tredimensjonale strukturer. Trenden med gullbelagte detaljer er på hell, nå skal det være enten malte overflater eller kobber. Og det er viktig å merke seg at vi får en dreining fra nøytrale gulv til at gulvbelegget skal være en del av, og matche resten av flatene og innredningen i butikken. Veggene er mer fargerike enn før, og det brukes gjerne en fargerik kontrastvegg med mønstret tapet.

Utstillingsdukkene skal være mer naturtro, og helst resirkulerbare, men du kan også få økonomimodeller i plast som kan fylles med vann (t.h.).

Disse inntrykkene deles både av Bård Løkenhagen i Inter Partner Nor og Magne Bakken i Bjørn Haug AS, etter noen runder rundt på messa.

Med 3D-printer kan du få dukkene akkurat slik du ønsker.

– Det er selvsagt viktig å følge de trendene som vises her, til en viss grad, men samtidig er det viktig å finne de riktige tilpasningene til det norske markedet. Med de tøffe tidene vi har hatt i tekstilbransjen de siste årene er butikkene svært opptatt av kostnader. Beslutningsprosessen før en ombygging tar lenger tid enn før, og butikkene er svært opptatt av å utnytte tilgjengelige kvadratmetre maksimalt og finne mest mulig fleksible og funksjonelle løsninger, sier Bård Løkenhagen.

Foto: Messe Düsseldorf
Mosevegger blir stadig mer vanlig.

Mer avanserte dukker

Mange muligheter for å kunne dra til med en fargesprakende kontrastvegg.
Gulvbelegg i alle varianter. Også en dam med fisk og bever.
Innredning i mørk trestruktur og metall med innfelte skjermer.
Overflater med fliser, trestruktur og betong. (Foto: Bård Løkenhagen)
Mange muligheter med treverk med mose, endeved og grov trestruktur. (Foto: Bård Løkenhagen)

3D-printerne har inntatt markedet for utstillingsdukker og mannekenger. Her kn enkelte leverandører levere helt spesielle, skreddersydde dukker, fra de mest feminine damer til muskuløse herrer. Den generelle trenden går i retning mer naturtro dukker, med fleksible albue-, kne- og hofteledd for å gjøre utstillingene mer dynamiske. Og i den andre enden av skalaen: tyrkiskproduserte lavprisdukker i plast som kan fylles med vann for at de skal stå stødig.

Natur og miljø

Selvsagt spiller hensynet til natur og miljø en stadig viktigere rolle i det som vises på messa. Noe som gir seg utslag i at leverandørene tilbyr løsninger og utstyr som er mer varige, men også mer resirkulerbare enn før. Men det er også svært synlig i detaljer som mosebelagte vegger og interiørpartier, og kraftig innslag av grønne planter.

Teknologi

Ny teknologi preger naturlig nok denne messen. 550 av de 2.300 utstillerne viste fram ulike løsninger innen retail-teknologi. Her var det alt fra automatiserte kassesystemer til roboter og avansert, kunstig intelligens. Alt med følgende mål for øye: å øke tilgjengelighet, redusere manuelle operasjoner og øke kundeopplevelsen. Her var alt fra «magiske speil», roboter og GPS-styrte, elektroniske shoppingassistenter som viser kundene vei til de varene og varegruppene de har lastet inn på forhånd, og som skanner varene slik at du bare kan sjekke ut og betale med smarttelefonen. Og en mengde kasse- og betalingsløsninger som gjør det enklere og mer sømløst i kombinasjonen fysisk butikk og netthandel.

Powered by Labrador CMS