Landets mest moderne Extra åpnet – satser på hyttefolket
– Dette er den nyeste og mest moderne EXTRA-butikken i landet, uttalte Dag Roger Rinde, adm.dir. Coop Innlandet, under åpningen på Grindalsmoen i Elverum helt nylig. Hyttefolket er en definert hovedmålgruppe.
Av Odd Henrik Vanebo
Lokaliseringen på det ekspanderende næringsområdet Grindalsmoen, tett opptil krysset hvor Rv3 deler seg mot Kongsvinger i sør, Hamar i vest, nordover gjennom Østerdalen til Trondheim og til Trysil i øst, er et stort pluss:
Hyttefolket viktig målgruppe
– Dette blir en veldig attraktiv butikk for dem som ferdes på den sterkt trafikkerte hovedferdselsåren mellom Østlandet og Midt-Norge gjennom Østerdalen. Her er det mye spennende, ikke minst lokalmat og -drikke, fremholder Rinde overfor Retailmagasinet, og trekker fram lokalt øl fra Trysil Bryggeri:
– Hyttefolket er interessert i lokale varer. De er en så viktig målgruppe for butikken at den er utstyrt med en lys og trivelig hytteavdeling.
Østerdalsporten
Coop Innlandet ble tipset om lokaliseringen av Jan Gunnar Olbergsveen, som er bosatt på Grundset like nord for Elverum:
– Jeg kjente til planene for den nye Riksveg 3. Det var lett å tenke seg at Østerdalsporten ville være et strategisk viktig handelspunkt for Coop. Det er nærhet både til Trysil-trafikken og til trafikken oppover Østerdalen. Her kan alle se oss, sier Olbergsveen, som er nestleder i styret for Coop Innlandet og var styreleder i 2016 da han lanserte forslaget. Han ser for seg et Obs byggevarehus ved siden av nye EXTRA.
Størst i sitt nedslagsfelt
Butikksjef Simen Haslestad er ‘superstolt’ av nybutikken, med 11 ansatte og rundt 6.500 varelinjer:
– Det er tusen flere enn konkurrentene i samme segment kan skilte med.