Jens Nordfält er tilknyttet Handelshögskolan i Stockholm.

– Få kundene til å bruke mobilen i butikkene

Kunder som bruker mobilen i butikken handler for mer, viser svensk undersøkelse.

Publisert

Jens Nordfält ved Handelshögskolan i Stockholm refererte fra en undersøkelse med et interessant resultat på messen Shop Tech/eCommerce i Kista i dag: Kunder som bruker mobil i butikk, bruker mer tid i butikken og handler for mer.

Det er kjent at mobilen brukes av shoppere til å støtte beslutninger i butikkene. Mindre kjent er det om mobilbruk påvirker hvor mye de handler for. Og hvordan mobilbruk påvirker kundeatferden.

Mobiltelefonen brukes til "nyttige ting" som å sjekke pris og informasjon. Men undersøkelsen viste at mobil gjør også kundene "mobilblinde". På samme måte som sjåfører distraheres når de bruker mobil når de kjører, mister mange butikkunder inntrykk. Også butikk-TV virker distraherende.

Nordfält og doktorgradsstudenter studerte sju ICA-butikker. Eye tracking ble gjort av 117 kunder. Oppførte de som brukte mobil seg annerledes enn de andre? Av de 57 brukte mobil, mens de øvrige 60 lot mobilen ligge mens de var i butikken.

I undersøkelsen ble 'kundevarvet' sjekket, altså hvordan kundene beveget seg i butikken.

Kunder som distraheres går flere runder, frem og tilbake. Dermed eksponeres de for flere produkter.

De som brukte mobil, tilbrakte lengre tid i butikken, 17 minutter vs 12 min. Og salget økte mye: Fra 282 kr til 414 kr. Altså svært lønnsomt for butikken! Bare kjøp i selve kassalinjen faller, ellers øker kjøpet.

Jens Nordfält konkluderer med at retail bør oppmuntre kundene sine til mer bruk av mobil! Eksempler kan være gratis wi-fi, spill Pokemon Go, kommunikasjon som leder til FB, selfie-plasser i butikken.

Nordfält gir sammen med en kollega i disse dager ut boken "Marknadsföring i butik" som blant annet tar for seg hvordan man kan utnytte digital teknikk i fysiske butikker.

Powered by Labrador CMS