Adm. dir. Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening

Tøffe tak i faghandelen

Handelen og forbrukeren er i omstilling. Mens de ulike bransjene flyter over av tilbud og varer, er det mange som forbruker mindre. Det blir også for lett å legge all forklaringen på utenlandske nettbutikker.

Publisert

Bjørn Næss, adm. dir. i Oslo Handelsstands Forening forklarer i en pressemelding at det er flere faktorer som for tiden er i utakt med mange som driver innen faghandel:

  • Vær og vind har stor betydning for folks handlevaner. På samme måte som sportsbransjen, rammes også særlig kles- og skobransjen av at sesongene i større grad enn tidligere flyter over i hverandre. Det er dyrt og kjedelig å bli sittende igjen med et stort lager med høstjakker når vi plutselig går fra sommertemperaturer til minusgrader.
  • Fysiske butikker mer kostnadskrevende enn nettbutikker. Husleie og arbeidskraft representerer store, faste kostnader og er utgifter man kjenner ekstra godt i tøffe tider. Det blir altså vanskelig å konkurrere på pris med de som selger samme produkt i rene nettbutikker.
  • Sist uke var den norske kronen rekordsvak mot euro og dollar, og dette er noe som rammer alle som driver innen faghandel. De aller fleste varene importeres og innkjøpene blir dyrere og dyrere. I tillegg fører den svake valutakursen til at også underleverandører må skru opp prisene, noe som igjen fører til lavere salg.
  • Mange bransjer har opplevd overetablering de siste årene og marginene er skvist, og det er vanskelig å sette opp prisene.
  • Mange bransjer er veldig kampanjedrevet og selger mye i julesesongen og under kampanjer som Black Friday. De «gir bort» såpass mye under disse kampanjene at det er vanskelig å hente seg inn igjen med høyere priser resten av året.
Powered by Labrador CMS