Frode Åsheim, landssjef for Nets (t.v.) og Rune Garborg, Vipps-sjef (t.h.). (Foto: Nets)

Nets og Vipps fjerner papirfakturaen

Vipps og Nets angriper om lag 160 millioner årlige papir- og PDF-fakturaer og skal fjerne 30 millioner papirfakturaer allerede i 2019. Bonusen for forbrukerne er at de betaler flere regninger i tide og slipper å taste KID-nummeret.

Publisert

Vipps er kjent som Norges største betalingsapplikasjon, og sammen med Nets som leverer eFaktura-løsningen, skal selskapene sørge for økt valgfrihet og forenkle regningsbetaling i Norge. Dette vil spare kunder for både tid, penger og ergrelse, ved at de slipper å taste lange KID-nummer.
– Vi tror denne avtalen kan bidra til å digitalisere alle papir- og e-postfakturaer i Norge. På sikt er målet være å gjøre papirfakturaen overflødig. Denne avtalen kan bidra til vesentlige besparelser for både bedrifter og forbrukere, sier Vipps-sjef, Rune Garborg.

Betal i tide

Selv om norske forbrukere har hatt tilgang til eFaktura i mange år, og forbrukerne er flittige brukere av nett- og mobilbank, mener Nets at det er på tide å øke digitaliseringstakten innen betaling.
– Det er fortsatt et sted mellom 160 og 180 millioner fakturaer som årlig kommer på papir. Det fører til at folk glemmer å betale i tide og at fakturautstederne får betalt for sent. Derfor er det fornuftig at vi nå henvender oss til flere forbrukere, og da spesielt de unge ved å kombinere funksjoner i Vipps og eFaktura, sier landsjef i Nets, Frode Åsheim.

Forbrukeren bestemmer

Avtalen sørger for at brukerne kan betale alle sine digitale fakturaer i Vipps eller i nett- og mobilbank. Regninger som tidligere kun var tilgjengelig i Vipps blir også tilgjengelig i nett- og mobilbank. Avtalen gjør det mulig for forbrukerne å motta enda flere digitale regninger, alt ferdig utfylt med KID, kontonummer og beløp. Dette bidrar til å gjøre det enda enklere for forbrukerne å betale regninger til rett tid.

– Vi vil gjerne gjøre det enda enklere for forbrukerne å betale regninger og selv bestemme hvordan de vil motta og betale regningene. Dette gir den digitale forbrukeren økt kontroll og oversikt, og ikke som i dag hvor du risikerer å få regninger på papir, e-post, Vipps eller eFaktura, alt avhengig av hvilken løsning den enkelte bedrift tilbyr, sier Frode Åsheim.
– Alle digitale regninger som i dag går via kanalene eFaktura og Vipps Regning blir tilgjengelig som Vipps eFaktura i alle betalingsflater som er koblet til løsningen. Forbrukerne velger selv om de vil betale sine digitale regninger gjennom Vipps, nettbank, mobilbank eller andre tilknyttede løsninger. De oppdateres på tvers, slik at kunden har full oversikt over betalte fakturaer. Når du betaler med Vipps blir også historikken synlig i nettbanken din, sier Rune Garborg.

Enkelt for bankene

Både Vipps og Nets’ mottak av digitale regninger videreføres slik at banker, bedrifter og leverandører kan beholde sine eksisterende oppsett vedrørende integrasjon, kobling og avtaler.
Samarbeidet medfører ikke noen endring for de som benytter eFaktura i dag, ut over at de vil kunne motta enda flere regninger som eFaktura.

(Pressemelding)

Om Nets og Vipps

Nets tilbyr digitale betalingsløsninger i og utenfor Norge der banker, bedrifter og forbrukere knyttes sammen og legger til rette for digitale betalinger. Nets har utviklet og leverer eFaktura tjenesten i samarbeid med de norske bankene. Det sendes og betales årlig ca 100 millioner eFaktura i Norge. 
Mer enn 3,2 millioner nordmenn benytter Vipps og det er omtrent 2,6 million nordmenn som bruker eFaktura.

Powered by Labrador CMS