Årets Farge 2019 er Grønn
Hvorfor grønn? – I en tid med globalt fokus på miljø er det et helt naturlig valg, sier Tale O. Henningsen, kreativ leder i Fargerike.
– Overalt finner vi små og store forsøk på å gjøre verden til et bedre sted, og samtidig sørge for at våre barn arver en jordklode det er godt å leve på.
Vi ser at grønn er en naturlig forlengelse og videreføring av blå som var Årets Farge i 2018. Mens blå er flyktig og svevende som skyene i himmelen, er grønn stabil og trygg i en verden i endring. Grønn er en samlende farge som innbyr til ro og harmoni, men samtidig har grønn en engasjerende og inkluderende effekt, skriver Fargerike i en pressemelding.
Hvorfor sølvgrønn?
Grønn kommer i mange toner og sjatteringer. Sølvgrønt har et slør over seg, nesten som et støvdryss. Vi ønsker å hente frem gamle ting, resirkulere, bruke om igjen, fornye heller enn bare å kjøpe nytt. Sølvgrønn reflekterer mye av måten vi lever og tenker på i dag. Vi prøver alle å leve økologisk, sløse mindre, være rausere, mer tilgivende, mindre prangende og mer naturlig, ifølge Fargerike.
Er det bare en farge?
– Trendene vi har plukket ut til Årets Farge 2019 er mange, forteller Tale O. Henningsen. De 6 fargetrendene inspirerer på hver sin måte og fargene går igjen i ulike kombinasjoner, noe som skaper variasjon og spenning:
Økologisk grønn – er dempet, myk og sofistikert, og bærekraft og verdivalg er stikkord for interiøret
Tropisk grønn – er eksotisk og leken som en drøm om frodige sydlige breddegrader
Sølvgrønn – er klar men beskjeden og tar oss stillferdig tilbake til naturen
Stille grønn – har et grålig slør på urbane og raffinerte overflater
Smakfull grønn – er kos og hygge i en tidløs harmoni.
Smaragdgrønn – er ny, kreativ og fargerik for den hippe
– Vi håper at den grønne fargen kan være til inspirasjon og en daglig liten påminnelse om å ta bedre vare på omgivelsene og ikke minst hverandre, avslutter hun.
(Pressemelding)
Om Fargerike
Fargerike er, med sine 110 butikker over hele landet, Norges største fargehandel. Kjeden omsetter for ca. 1,8 milliarder kroner og inngår i Malorama AS.