Innlegg: Det er forskjell på å selge munnbind og strandhåndklær
Den pågående politietterforskning av Idar Vollvik og hans to selskap, Vovi AS og Ludostore, er ikke bare alvorlig for dem selv, men for alle som selger munnbind.
Av: Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet
Uerfarne og useriøse aktører gjør nemlig at mange nordmenn stiller seg tvilende til kvaliteten på et såpass helsekritisk produkt som munnbind. Og det er ikke noe vi skal ta lett på.
For kort tid siden undersøkte vi nordmenns holdninger til munnbind, og det kom fram at 700.000 nordmenn planla å nekte å bruke munnbind – uavhengig av påbud eller anbefaling fra myndighetene. I tillegg er har munnbind-anbefalingen for kollektivtransporten skapt debatt.
Vi mener at uenighet om munnbind bør handle om faglige vurderinger knyttet til om de fungerer eller ikke, om de fører til at vi ikke holder avstand, og andre viktige problemstillinger. Når useriøse aktører nå tvinger debatten til å dreie seg om man i det hele tatt kan stole på at munnbindene ikke er humbug, så er det svært trist. Vi burde slippe den diskusjonen.
Vi burde kunne stole på munnbindene vi kjøper. Tillit til at munnbindene faktisk er det de gir seg ut for å være bør være premisset for diskusjoner rundt munnbind i et sivilisert samfunn som Norge. Vi trenger overhodet ikke mer usikkerhet i en allerede usikker tid. For det rammer både alle som selger apotekvarer, men også forbrukeren – og sistnevnte er det aller viktigste.
Tillit er ekstremt viktig når det gjelder apotekvarer. For helt siden det første apoteket åpnet i Norge i 1595 har bransjen berodd seg på troverdighet og kompetanse. Når apotekvarer som solkrem, Ibux, nesespray og munnbind nå selges på Rema 1000, Narvesen, Circle K, TGR og Ludostore, er det derfor viktig at troverdigheten ivaretas. Konkurranse er bra, både for å holde et sunt prisnivå, men også for å sørge for innovasjon i bransjen. Men det er viktig å vite at det er stor forskjell på å selge munnbind og å selge strandhåndklær, blomsterpotter og mansjettknapper med julenisse-motiv.
Siden det 16. århundre har det vært apotekbransjens oppgave å forsikre om at alle apotekvarer du handler er av høy kvalitet, noe som gjøres av dyktige og autoriserte farmasøyter. Dette arbeidet fortsetter den dag i dag, og alle de største apotekene i Norge har derfor også fag- og kvalitetsdirektører i ledergruppen. Disse har en tydelig og viktig stemme for å sikre kvalitet på tvers av hele verdikjeden og helt ned på produktnivå. De ulike fag- og kvalitetsdirektørene kommuniserer også mellom hverandre gjennom fagutvalget i Apotekforeningen. Her har det blitt satt ned en egen arbeidsgruppe for Covid-19 som blant annet har et spesielt fokus på munnbind.
Farmasøytisk kompetanse er også spesielt viktig når apotekene og Legemiddelverket gjennomfører dokumentasjons- og bakgrunnssjekk for enkelte varer som munnbind. Det sørger for at man kun selger det som faktisk er lovet og at merking, bruksanvisning og testing av produkt oppfyller nødvendige krav – slik at Ola og Kari Nordmann kan føle seg trygge når munnbindet skal på i rushtiden.
Det er viktig at aktører utenfor apotekbransjen tar dette ansvaret og kravet til kompetanse seriøst. Alle taper når apotekvarer av dårligere kvalitet havner på markedet.