Felleskjøpet med trafikkøkning i retail
Felleskjøpet er fornøyd med sin utvikling i retail. Kundestrømmen økte med tre prosent i fjor. Butikker som har hagesenter økte trafikken med ti prosent.
Felleskjøpet har lagt fram sitt årsregnskap og skriver at tørkesommeren som skapte problemer for landbruket også har påvirket dem.
Omsetningen steg med en halv milliard til 16 milliarder kroner, mens konsernets driftsresultat endte på 387 millioner.
Felleskjøpet har satset mer på retail de senere årene. Ikke bare i Norge, men også i Sverige hvor Granngården ble kjøpt opp i 2016.
Felleskjøpet skriver i resultatrapporten:
– Retail i hele Norden opplevde nedgang totalt sett i 2018. Felleskjøpet er påvirket av denne nedgangen, noe som også har sammenheng med tørken gjennom sommeren. Felleskjøpet har fortsatt sin satsing på hagesenter ved flere butikker i 2018, noe som har gitt resultater.
– Etableringen av hagesentre har tilført butikkdriften vår en viktig dimensjon. Med 80 prosent norske planter og høy troverdighet på jord, planter og dyrking har dette gitt en trafikkøkning på ti prosent i de butikkene hvor vi har etablert hagesentre. Retail har samlet en økning i kundestrøm på tre prosent.