Det skapes god stemning under Matfestivalen på Ski Storsenter.Foto: Ski Storsenter
Matfestival på Ski Storsenter – en kampanje som treffer bredt
Med sin Matfestival er Ski Storsenter nok en gang finalist til prisene som deles ut på kjøpesenterkonferansen. Denne gangen er de nominert til prisen Årets Markedsaktivitet. Forrige år vant de Bærekraftprisen.
Markedsaktiviteten Ski Storsenter har deltatt med, er Matfestivalen, som
blir avholdt én gang i året.
– Vi er selv fantastisk fornøyde med denne kampanjen, og
synes den er en verdig finalist sier, markedssjef
for Ski Storsenter, Lene
Dybvik Sitter.
Matfestivalen 2022 fant sted i slutten av august og
festivalen holdes på «taket», som de kaller det, et parkeringsplan på
Ski Storsenter som blir sperret av til festivalområde.
– Nå har det vært noen år med opphold på grunn av korona, så
det var kjempegøy å være i gang igjen, fortsetter Sitter.
Bygger samhold mellom senteret og lokale bedrifter
Dette er en kampanje som engasjerer både inne
på senteret og utenfor, Matfestivalen blir brukt til å bygge samhold med
deltagere fra senteret og lokale aktører utenfor senteret og er en fin måte å
kunne samarbeide på tvers.
På markedsplassen blir det rigget opp med 30–40
stands og boder fulle av matinspirasjon, lukter og smaksprøver. Det er en stor scene og lekeområde for barn, ansiktsmaling,
popcorn- og sukkerspinn-utdeling og konkurranser. Målet er at dette
skal være en kampanje og en dag for hele familien og noe for besøkende i alle
aldre, en folkefest for Ski.
– Jeg tenker jo at dette, at det engasjerer så
bredt, er noe som gjør oss til en god kandidat, sier Sitter.
Matfestivalen har vært arrangert på denne måten
siden 2018, tidligere var det et tilsvarende, men mindre arrangement i regi av
en av butikkene på senteret.
– Selv om vi er et storsenter er vi jo også et
lokalsenter i Ski, vi ønsker å bygge relasjoner med butikkene på senteret og
deres leverandører, men også med de på utsiden. Vi har engasjert Marianne Mørks
barneteater, som er et lokalt teater, og de har vist fram en teaser av den nye
forestillingen de skal ha i rådhusteateret i Ski. Vi har Ski storband som har
spilt, vi prøver i det hele tatt å knytte til oss lokale helter.
Kriterier for
prisen
Prisen Årets
Markedsaktivitet vil bli gitt til et senter eller kjede som har laget en
fremragende, tidsbegrenset aktivitet med et tydelig mål og målbar effekt.
Aktiviteten vurderes i forhold til kreativitet og nyskapende (50%),
gjennomføring (20%), mediabruk og PR (15%) samt effekt og resultater
(15%).
Godt besøk
– Vi er kjempestolte over å være en av
finalistene og er glade for at Matfestivalen får litt oppmerksomhet uten for
Ski også. Festivalen trekker mye folk til senteret, det er fullt av mennesker,
god stemning, mat og underholdning fra scenen. Det er mange som legger turen
hit denne dagen, sier markedssjefen.
Lene Dybvik Sitter
trekker også fram at den samme helgen også arrangeres Håndballcupen Ski, som er
lagt fast, nest siste helgen i august, i 2023 blir det derfor Matfestival 19.
august. Sentrumsgruppen i Ski har et eget arrangement ute på torget samtidig. –
Det er gøy for lokalsamfunnet at det skjer mye i området her, sier hun.
Bier på taket
Ski Storsenter har bier på taket, og under festivalen selger
de lokalprodusert honning, barna kan komme å se på bier i en tittekasse med
levende bier, og lære litt om det, her er det birøkteren Alexander, som er
ansvarlig.
Av andre aktiviteter nevnes konkurranser, kokkekurs,
sushikurs for barn, det er noe for alle folk i alle aldre, dette er en kampanje
som treffer bredt.
– Det er masse god mat på matfestivalen, mat er jo noe som
alltid er samlende, her er det smaksprøver med gode smaker og lukter.
Matfestivalen preges av god stemning også hos de som jobber her, avslutter
Sitter.