Lager 157s aller første flaggskipbutikk i et bysentrum ligger i Oslo.Foto: T.S. Larsgård
Lager 157 scorer på lavpris og vokser – åpnet sin første flaggskipbutikk
Med stor kundestrøm og høy omsetning vokste Lager 157 ut av sine gamle lokaler i Møllergata. Nå har de åpnet sin første flaggskipbutikk – på nærmere 2000 m2 over fire plan – i Storgata. Den er kjedens aller første i et bysentrum.
Lager 157 vokser i Norge. Både gjennom nye butikker og en stor flagskipbutikk.
– Nyåpningen av vår flaggskipbutikk i Oslo var
fantastisk. Vi hadde også en nyåpning i Malvik 14 dager tidligere hvor vi satte
ny norsk omsetningsrekord, før vi da igjen satte enda en rekord 19. oktober i
den nye Oslo-butikken, sier en fornøyd Johnny Hallgren, country manager for Lager 157, til Retailmagasinet.
Vokste ut av lokalene
Dette er den første flaggskipbutikk for Lager 157 generelt, som
har seks butikker totalt i Norge i tillegg til Sverige, Finland og Danmark. Den
første butikken i Norge ble etablert i Møllergata i 2019, men det var ikke en
fullkonseptbutikk da både barne- og accessories-avdeling manglet. Det var ganske enkelt ikke plass.
– Etter hvert merket vi at kundestrømmen ble større og
større og butikken ble helt enkelt for liten for oss, sier Hallgren. Nå har vi
endelig fått lokaler med perfekt beliggenhet og inngang til butikken både fra
Storgata og Stenersgata. Her kan vi presentere en fullkonsept flaggskipbutikk for våre kunder i Oslo, og vi har blitt tatt utrolig godt i mot.
– Med våre fire etasjer visste vi ikke helt hvordan det ville
slå ut, men hittil har det vist seg å være en riktig stor suksess, fortsetter
Hallgren.
Flere ansatte
Ikke bare på grunn av planløsningen over flere etasjer, men
også på grunn av den store omsetningsøkningen har butikken vært nødt til å ansette
en hel del nye.
– Det har vært utrolig mye trafikk siden åpningen og kjempemorsomt
å jobbe i den nye butikken, sier en av de ansatte som Retailmagasinet møter i
en av kassene, hun har vært med på lasset fra de gamle lokalene.
Den nye butikken har tilbud til kundene om å legge opp
jeans. – Dette er en service vi ønsker å gi til kundene våre sier Hallgren. Foreløpig
er det litt usikkert hvordan rutinene på dette blir, men det blir kanskje et
tilbud på faste dager, litt avhengig av etterspørselen, sier han.
Sentrumsnær
Denne butikken skiller seg veldig ut i forhold til kjedens
øvrige butikker som ligger utenfor sentrumskjernen, i big-box-lokaler.
Konseptmessig er dette en forandring fra de øvrige butikkene som er bygget opp
på ett plan, men handleflyten skal være noenlunde lik og kundene skal kunne
kjenne seg igjen, uansett hvilken butikk de besøker. I tillegg til Oslo og
Malvik har Lager 157 butikker i Fredrikstad, Skien, Kristiansand og Sandnes.
Den nye butikken har mørke vegger og tak, men har fått
tilført et kraftig laminatgolv i lyst tre og med god belysning får man følelsen
av en lun og varm atmosfære.
– Vi har hatt en utrolig sterk vekst i omsetning i alle våre
norske butikker, i forhold til bransjen generelt, sier Hallgren. Vårt konsept
er perfekt i dag da kundene søker bra prisalternativ. Utleiere og utbyggere tar
stadig kontakt med oss da de nå har innsett hvilken høy kundestrøm vi bidrar
til, og neste år fortsetter ekspansjonen i Norge og planen er et marked til.
Lavpris og rimelig bærekraft
Forretningsidéen til Lager 157 er å tilby funksjonelle
basisklær, med bra kvalitet og et enkelt design som fungerer i alle garderober
og til en pris alle har råd til. «Great basic for all people» er kjedens
slagord.
For å holde prisene nede produserer kjeden sine egne klær og
etterstreber å lage produkter som varer, kjeden selger kun sitt eget varemerke
og produksjonen foregår i Bangladesh. De mener det er antallet ganger et plagg
blir brukt som bestemmer plaggets miljøavtrykk og et langsiktig mål er å bruke
100% gjenvinnbart materiale, noe som igjen vil forenkle gjenvinningsprosessen.
– Grunnen til at vi klarer å holde de lave prisene er blant
annet: Vi betaler ikke for noen markedsføring og bruker kun våre egne sosiale
medier. Med unntak av Flagship Store ønsker vi å ligge utenfor bykjernen på grunn
av leieprisene, vi har ikke noe fancy hovedkontor midt i sentrum, vårt ligger
ute på landet i en gammel symaskinfabrikk, vi har en stor andel carryovers som
gjør at vi har mindre «rea» og kostnadsbevissthet er en helt sentral del av Lager
157s dna, sier svenske Hallgren.
Som Hallgren sier, er kjeden aktive på sosiale medier og
de er veldig store på Tik Tok hvor de merker stor respons. Tilhengerne kan også
følge dem på Facebook og Instagram i tillegg til egen hjemmeside.
E-handel
Den siste tiden har kjeden også sett en kraftig økning i
e-handel og de tilbyr utlevering og retur av pakker fra de fysiske butikkene.
For å håndtere den store økningen har de bygget ut sentrallageret i Ulricehamn
i Sverige hvor de har investert i «picking robot» for en mer effektiv og
raskere håndtering av e-handel.
– Vi er utrolig takknemlige for tilliten våre norske kunder
viser oss, og at flere og flere kjenner til oss, avslutter Hallgren.