Flow Solutions legger ned betydlige ressurser i utviklingen av Flow Retail POS handelsplattform.

EM Software er blitt til Flow Solutions - lanserer ny POS- og netthandelsplattform

Trollweb-gründerne har kjøpt sin gamle arbeidsplass og døpt den om til Flow Solutions. Den tradisjonelle butikkdata-plattformen ElGuide blir etter hvert faset ut, og erstattes av en helt ny handelsplattform tilpasset butikkjeder i alle størrelser. Snart lanseres også netthandel som en del av totalpakken.

Entreprenørene Roy-André Tollefsen og Kurt Inge Smådal kjøpte i sommer sammen med daglig leder Lars Ødegaard EM Software Partners AS av grunnlegger Egil Mønnich og de andre aksjonærene. Tollefsen gikk inn som hovedaksjonær og styreleder, med Smådal og daglig leder Lars Ødegaard med henholdsvis 18% hver.

Som en del av oppkjøpet fikk selskapet nytt navn og ny profil.

– Navnet Flow skal illustrere at systemet gir butikkjedene kontrollen på varestrømmen, fra innkjøp til salg og retur, forteller Tollefsen.

Han sier videre at selskapets mission er at de skal bidra til å gjøre det lønnsomt og gøy å drive butikk, og at de retter seg utelukkende mot aktører som anser seg som ekte kremmere og som trenger de beste verktøyene for å lykkes.

Lang erfaring med butikkdata

Tollefsen og Smådal var godt kjent med selskapet de kjøpte, etter å ha begge jobbet der over lengre tid tidligere i sine karrierer innenfor alt fra systemutvikling til drift og videre til utrulling av plattformen ute i butikkene.

Entreprenøren Roy-André Tollefsen er i gang igjen og satser tungt i Flow Solutions som han kjøpte i sommer.

Tollefsen sin første erfaring med systemet ElGuide fikk han allerede i 1998 da han var ansatt i den gang Expert i hjembyen Haugesund. Der fikk han ansvaret for å rulle ut det nye butikksystemet i de fire butikkene. Kort tid etter ble han tilbudt jobb i EM Software i Sandnes, hvor der han ble værende helt til 2009, da han etablerte netthandelsleverandøren Trollweb Solutions. Smådal forlot EM Software året etter, og begynte da hos Tollefsen i Trollweb.

Trollweb ble raskt synonymt med profesjonell netthandel i Norge, og kundene deres vant en rekke priser for de beste nettbutikkene.

– Det toppet seg i 2014, forteller Tollefsen, da alle de fire nominerte til Årets nettbutikk var levert av oss.

I år sitter han selv i juryen som skal kåre Årets nettbutikk, og som drives i regi av Bring.

Kjøpt opp av Visma

I 2017 fattet Visma interesse for Trollweb, som etter en kort prosess kjøpte selskapet for et betydelig millionbeløp. Selskapet ble satt til å bli spydspissen for Visma’s satsing på netthandel.

Lars Ødegaard er daglig leder og står for det operasjonelle.

Tollefsen og Smådal jobbet i Visma frem til 2019, før de altså i sommer kjøpte sin gamle arbeidsgiver.

Leverer POS og netthandel til butikkjeder

– Selv om vi nå kommer fra en veldig digital bransje der nettbutikkene betyr “alt” og mange har spådd butikkdøden, er vi helt sikre på at fysiske butikker har en svært viktig rolle i overskuelig fremtid, forteller Tollefsen.

– Gjennom vår egenutviklede Flow Retail POS handelsplattform koblet sammen med vår nye satsing på netthandel med den tyske netthandelsplattformen Shopware, vil vi bli et naturlig valg for alle butikkjeder og kremmere som ønsker å forholde seg til én profesjonell leverandør som forstår- og leverer alt man trenger, sier daglig leder Ødegaard til Retailmagasinet.

Han forteller videre at kundene har mellom fem og “noen hundre” butikker, enten drevet som egeneide, franchise, eller en mix, og som har – eller ønsker – en solid digital tilstedeværelse gjennom en profesjonell netthandelsløsning. I tillegg er de ekte kremmere, der elementer som lønnsomhet står helt sentralt, forteller han videre.

Krevende prosess foran seg

– En av de største utfordringene med å erstatte et over 30 år gammelt produkt er det faktum at det faktisk er 30 år gammelt, forteller Tollefsen. Det er ofte gode grunner til at et IT-system overlever så lenge. Funksjonalitet, stabilitet og hastighet er viktige elementer, sier han videre.

– Vi kommer ikke til å erstatte ElGuide med noe dårligere. Snarere tvert imot. Den nye plattformen vil være vesentlig mer åpen, skalerbar og åpne opp for at de kundene som har ressurser til det kan bygge på sine funksjoner på toppen. I tillegg skal det være enkelt å bruke, både med tastatur og touch.

– Vi skal levere det beste verktøyet for å sikre at dyktige butikkjeder med ekte kremmere ute i butikkene skal lykkes, uansett hvilken kanal kundene befinner seg på, forteller han videre.

Navnet Flow skal illustrere at systemet gir butikkjedene kontrollen på varestrømmen, fra innkjøp til salg og retur.

Transformasjon av selskapet på rekordtid

– Vi visste at vi kjøpte oss arbeid da vi tok over selskapet i sommer, forteller Tollefsen. Han satte sammen med daglig leder Lars Ødegaard og Kurt Inge Smådal umiddelbart i gang en veldig effektiv transformasjon av selskapet.

Utover å endre profil og fått nye nettsider, har de fornyet alle interne systemer, satt i gang utviklingen av ny stor handelsplattform og introdusert og begynt utrullingen av netthandel.

EM Software har siden 1995 sittet på Forus mellom Stavanger og Sandnes. I februar flytter selskapet inn i splitter nye lokaler i Sandnes sentrum, med kort avstand til en rekke andre tech-selskaper.

– Vi har nok gjort mer på de seks månedene vi har eid selskapet enn mange ville gjort på 5-10 år, forteller han videre.

Tollefsen sitter i flere advisory boards og er mentor for unge entreprenører. Han er også konsulent og rådgiver til større selskaper som behøver hjelp rundt digital transformasjon og effektivitet, så han vet hva han snakker om.

Forretningskritisk

Flow Solutions har i dag rundt 20 ansatte, der det store flertallet er utviklere.

– Plattformen vi leverer til kundene våre er helt forretningskritisk, og vi må ha full kontroll på alt som skjer. Å outsource sentrale deler av utviklingen ville ikke vært forsvarlig, sier Tollefsen.

– Vi kommer til å ansette flere dyktige retail-ressurser i tiden fremover. Både utviklere og dyktige personer som har lang erfaring med butikkdrift, så det er bare å ta kontakt om man føler man kan bidra på den lange og spennende reisen vi nå skal inn i, avslutter han.

I tillegg til å være hovedaksjonær og styreleder, leder han sammen med Smådal også foreløpig produktutviklingen både rundt handelsplattformen Flow Retail, samt netthandel-satsingen.

Lars Ødegaard er daglig leder og står for det operasjonelle, mens Kristian Gjessen leder salg og partnerskap.

Powered by Labrador CMS