Ifølge Forbrukerrådet ‘mest forbrukervennlig’. (Foto: Forbrukerrådet)

‘Den mest forbrukervennlige sportskjeden’

Hvor god service gir sportsbutikken? Forbrukerrådet har kartlagt forbrukervennlige ordninger hos ti sportskjeder. XXL topper Forbrukerrådets kåring, etterfulgt av G-Sport og Obs, fremgår det av en pressemelding.

Publisert

Pressemeldingen er innsiktet mot forbrukere: – Det er viktig å ta med ekstraservice og gode forbrukerordninger når du skal velge butikk. Det gjelder også for sportskjedene. XXL oppnår hele 558 poeng og vinner dermed vår undersøkelse, sier Pia Cecilie Høst, leder for vår rådgivningstjeneste.

XXL tilbyr 100 dager åpent kjøp for både uåpnede og åpnede varer og 30 dager bytterett på varer som er tatt i bruk. I tillegg kan XXL skilte med prisløfte, annonsegaranti, nettpris i butikk, livstidsgaranti på sykkelrammer og gratis sykkelservice.

– Med så rause ordninger er det svært liten risiko for å gå i baret som forbruker, sier Høst.

Vi har tidligere undersøkt forbrukervennlige ordninger hos norske elektrokjeder og byggevarekjeder. Denne gangen har vi tatt for oss de ti sportskjedene.

G-Sport og Obs gjør det også godt

G-Sport/G-MAX henter 425 poeng og tar dermed en sterk andreplass. Obs belønnes med 320 poeng og tar dermed tredjeplassen.

– Hverken G-Sport eller Obs kan vise til like gode ordninger som XXL. Når det er sagt, kan begge kjeder skilte med svært rause betingelser for åpent kjøp. Hos G-Sport kan forbrukerne returnere både uåpnede og åpnede varer i 100 dager og få pengene tilbake. Hos Obs gjelder hele 120 dager. Det gir stor trygghet mot bomkjøp, sier Høst.

– G-Sport gir i tillegg bytterett for varer som er tatt i bruk, prisløfte, nettpriser i varehusene og gratis sykkelservice i 3 år. Obs praktiserer nettpriser i varehusene og livstidsgaranti på sykkelrammer, legger hun til.

Langt mellom topp og bunn

Vår undersøkelse viser at mange sportskjeder tilbyr rause og forbrukervennlige ordninger. Forskjellene mellom topp og bunn er imidlertid store. To av kjedene kan dessverre ikke tilby noen av de forbrukervennlige ordningene vi har kartlagt. Derfor fikk de null poeng.

Pia Cecilie Høst (Foto: Forbrukerrådet)

Kartlegging av ulike bransjers åpenhet og forbrukervennlighet er en viktig metode vi benytter for å utarbeide gode guider. Siste plass går derfor til Sport Norge, fordi de valgte å trekke seg fra undersøkelsen.

Se etter best service

Skal du handle dyrt sportsutstyr, er det greit å få med deg gode forbrukerordninger på kjøpet, som åpent kjøp og fornøydhetsgaranti. Husk at du alltid har rett til å angre på kjøpet, om du handler på nettet.

– Sett deg inn i ordningene til butikken når du skal handle eller vurdere et tilbud. Spør eller sjekk hva som står på nettsiden til sportskjeden. Ekstra service gir ekstra verdi, avslutter Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog.

I alle tilfeller har du rett til å klage om det er en feil med varen i minst to år, og ofte i fem. Du har rett på reparasjon eller ny vare. Greier ikke butikken å ordne opp, vil du ha rett på pengene tilbake eller prisavslag.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS