Nytt oppsving i forbrukertilliten
Forbrukertilliten har fått seg et nytt oppsving, melder analyseselskapet Opinion.
Tallene for desember viser at forbrukertillitsindeksen (CCI) er på 5,9 poeng, opp 1,3 poeng fra måneden før og - ikke minst - opp 16,1 poeng fra samme måned i fjor.
Indeksen er dermed positiv for åttende måned på rad, hvilket betyr at har vært registrert flere optimister enn pessimister.
– Den viktigste driveren til styrket forbrukertillit i januar er troen på arbeidsmarkedet. Indeksen for arbeidsledighet har falt betydelig det siste året, sier seniorrådgiver i Opinion, Henrik Høidahl, i en kommentar.
Arbeidsmarkedet
Mens 79 prosent trodde ledigheten ville høyere om ett år for ett år siden, er andelen som tror ledigheten vil være høyere om ett år nå nede i 35 prosent. For ett år siden trodde åtte prosent at ledigheten ville være lavere nå. Nå tror 27 prosent at ledigheten vil falle det neste året.
– For de andre delindeksene er det mindre endringer å spore fra desember til januar. Troen på landets økonomi og arbeidsmarkedet er de to delindeksene som har hatt størst positiv endring det siste året og som har bidratt til at forbrukertillitsindeksen har stabilisert seg på den positive siden i fjor sommer, påpeker Høidahl.
– Troen på egen økonomi og sannsynligheten for sparing, begge knyttet til privatøkonomien, har ikke vært påvirket av utviklingen i norsk og internasjonal økonomi i samme grad, føyer han til.
Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.