Forbrukertilliten faller markant i februar
Svekket tillit til landets økonomi og arbeidsmarkedet.
I februar faller forbrukertillitsindeksen (CCI) med 4,1 poeng til 9,1 poeng, men den er 4,3 poeng høyere enn på samme tid i fjor, viser februarmålingen til Opinion. CCI økte i januar til sitt høyeste nivå siden august i fjor, fra 7,3 poeng i desember til 13,1 poeng i januar. Toppnoteringen i 2017 var i august, da CCI var på 13,4 poeng.
– Indikatorene troen på landets økonomi og arbeidsmarkedet kommende 12 måneder trekker den samlede forbrukertilliten ned i februar. Endringen fra januar til februar er statistisk signifikant. I januar var endringen stikk motsatt, med styrket tro på både landets økonomi og arbeidsmarkedet, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.
– Dette kan være tilfeldige utslag fra én måned til en annen, og vi kan ikke si noe om en fallende tendens. Det er snarere slik at vi det siste halvåret har registrert sterkere tro på landets økonomi og arbeidsmarkedet, sier Høidahl.
Siden mars i fjor er det flere som har trodd på lavere enn høyere arbeidsledighet. Arbeidsledighetsindeksen har med andre ord vært negativ i 12 måneder på rad, noe som betyr at det er flere som tror på lavere enn høyere arbeidsledighet om 12 måneder.
– Utover fjoråret ble troen på egen økonomi styrket. Denne troen har falt noe i årets to første måneder, og flere varsler om at rentene kan bli hevet snarere enn først antatt, og utfall av årets lønnsoppgjør og boligprisutviklingen, kan komme til å påvirke indikatoren i månedene som kommer. Sannsynligheten for sparing, og dermed økt formue, har falt fra januar til desember, noe som kan være en refleks av forventningene om høyere boliglånsrenter, sier Henrik Høidahl i Opinion.
CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og sannsynligheten for sparing de kommende 12 månedene.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her