Kutter fraktkostnadene for mindre nettbutikker
PostNord og Mystore.no skal samarbeide for å gjøre handel enklere for handelsbransjen og forbrukerne. Først ut er et markant kutt i fraktkostnadene til små og mellomstore nettbutikker.
– En gamechanger som kan endre handelsbransjen i Norge, sier Mystore-direktør Yngve Larsen.
Frakt utgjør i dag en vesentlig kostnad for små og mellomstore aktører i netthandelsbransjen. For mange kan frakten alene utgjøre mer enn 10 prosent av de totale kostnadene. Store volumrabatter til noen nettbutikker har skapt skjevheter i bransjen, som har falt i favør til de største netthandelsaktørene.
Det sier PostNord og Mystore.no – Norges største netthandelsplattform – at de skal gjøre noe med. Allerede har hundrevis av nettbutikker på Mystore-plattformen tatt i bruk fraktavtalen.
Utligner fraktforskjellene
— Små og mellomstore nettbutikker i Norge har over natten fått tilbud om en fraktavtale som reduserer kostnadene betydelig. De kan ta opp konkurransen med de store som i flere år har hatt store konkurransefortrinn gjennom sine volumavtaler hos fraktleverandørene. Det er ingen tvil: Dette er en gamechanger som kan komme til å endre handelsbransjen i Norge, sier managing director i Mystore.no Yngve Larsen som har jobbet for en slik avtale i mer enn fem år.
Han har store forventninger til det videre samarbeidet med PostNord.
— PostNord har snudd på hver en stein for å finne de gode, smarte og fremtidsrettede løsningene som handelsstanden trenger. Et miljø preget av en slik vilje og evne til innovasjon er "perfect match" for oss i Mystore.no. Vi gleder oss til å kunne hjelpe PostNord med å få disse løsningene ut i markedet, sier Mystore-direktøren.
Et pluss for distriktene
I tillegg til rimeligere frakt for alle, vil samarbeidet jevne ut prisforskjellene mellom by og land. Distriktene får bedre konkurransevilkår.
— Dette bør være kjempegode nyheter for lokal sysselsetting, entreprenørskap og næringsvirksomhet, sier Larsen.
Helhetlig kjøpsopplevelse
Det strategiske samarbeidet mellom PostNord og Mystore.no skal sette et fokus på den helhetlige kjøpsopplevelsen i handelsbransjen.
— Vi gleder oss til samarbeidet med Mystore.no. For små og mellomstore nettbutikker er dette en unik mulighet til å ta opp kampen mot de aller største. Det har vært skjevheter i bransjen i lang tid, hvor mange bedrifter har gitt opp netthandels-drømmen før den har startet på grunn av fordyrende mellomledd. Nå vil vi gi gründerdrømmen en sjanse, sier PostNords administrerende direktør, Robin Olsen.