Franchisekonferansen: "Koronapandemi eller strategisk endringsprosess?"
FranchiseArkitekt arrangerer i samarbeid med Hovedorganisasjonen Virke Franchisekonferansen i Virkes lokaler 27. september. Årets tema er "Koronapandemi eller strategisk endringsprosess?".
Hva slags lederskap må utøves for at franchisetakere og konsepteiere skal få mest mulig ut av endringsprosessen?
Ledere fra kjente norske franchisekjeder er invitert til å dele sine erfaringer forbundet med utfordrende tider og/eller internasjonal ekspansjon. De forteller om sine strategiske veivalg, og ikke minst hvordan de inkluderte franchisetakerne i slike beslutninger.
–Hvordan håndterte franchisekjedene krevende endringer? Ikke minst har vi lederen av svensk Franchiseforening, Mikael Holmstrand, som foredragsholder. Foruten å ha ledet Garageporteksperten AS fra medlemseid kjede til en franchisekjede har han også gjennom sitt verv som leder i svensk franchiseforening mye erfaring fra hvilke krav en stiller til veldrevne franchisekjeder. Her har vi nok mye å lære, sier, Sven Hars, managing partner i FranchiseArkitekt i Norge.
Jan Ketil Arnulf, professor i Ledelse fra BI, har mye erfaring fra internasjonal ekspansjon og hvordan håndtere kulturforskjeller.
Geir Oterhals fra Dartspill – restauranten Oche vil fortelle om deres meget aggressive og vellykkede ekspansjon fra en restaurant i Oslo til franchiseenheter i Australia, USA, Sverige, Nederland m.fl.
Har rammet ulikt
Marit Hagehaugen Evensen, fagsjef retail i Hovedorganisasjonen Virke, uttaler:
– Koronapandemien har rammet store deler av næringslivet hardt, men det har også rammet svært ulikt. Noen har hatt sitt beste år, mens andre har hatt sitt verste. Samtidig har pandemien ført til at mange har vært nødt til å finne nye måter å løse ting på, og endringstakten i samfunnet ble skrudd kraftig opp. Det er mange store spørsmål som skal løses i årene som kommer, og på årets Franchisekonferanse skal vi forsøke å gi noen svar.