– Vi jobber intenst for å rekruttere nye franchisetakere til å ta hånd om lokalmarkeder vi ennå ikke har fullgod dekning på, sier Anders Nilsen, adm. dir. i Power.
– Vi jobber intenst for å rekruttere nye franchisetakere til å ta hånd om lokalmarkeder vi ennå ikke har fullgod dekning på, sier Anders Nilsen, adm. dir. i Power.

Power kjøper tilbake varehuset i Kongsberg – franchise likevel foretrukken driftsmodell

Power vil kun drive de aller største varehusene i egen regi, men legger opp til å vokse med franchise. Kjeden er inne i en ekspansiv periode.

Av Odd Henrik Vanebo

Franchisetaker i Power Kongsberg i over 20 år, Ståle Frågodt, har solgt Power Kongsberg til kjeden.

– Betyr det at Power nå har valgt en ny strategi som innebærer at franchise skal vike for drift i egen regi?

– Nei-nei, svarer Anders Nilsen, adm. dir. i Power Norge, kontant. – Det er snarere tvert imot: Vi jobber intenst for å rekruttere nye franchisetakere til å ta hånd om lokalmarkeder vi ennå ikke har fullgod dekning på. Kongsberg er atypisk på grunn av ekstra høy omsetning. I Porsgrunn og Larvik er det franchisetakere som driver Power-varehusene til vår store tilfredshet. Vi har et brytningspunkt basert på omsetningsstørrelse for når vi mener det er mest fornuftig å ta driften fullt og helt selv med ansatte butikksjefer.

– Dette brytningspunktet går bare oppover og oppover. Vi er ikke lenger låst til størrelse på butikk. Handelskanalene er jo under kontinuerlig endring. Det er en generell markedsutvikling som vi naturligvis innretter oss etter. Kundene handler på nett og henter varene de kjøper i mindre butikker som ikke har det aller største og videste sortimentet i egne hyller eller på eget lager. Det løses ved god logistikk, poengterer Nilsen.

– Altså: Power vokser med nye, dyktige franchisetakere som vi fremdeles har mange åpninger for, sier Anders Nilsen til Retailmagasinet.