Advokat Endre Storløkken og rådgiver i FranchiseArkitekt Sven Hars i samtale med daglig leder Bjørn-Helge Vik i møbelkjeden Slettvoll om deres suksess som møbelkjede, erfaringen med franchise og deres skandinaviske etablering.
Advokat Endre Storløkken og rådgiver i FranchiseArkitekt Sven Hars i samtale med daglig leder Bjørn-Helge Vik i møbelkjeden Slettvoll om deres suksess som møbelkjede, erfaringen med franchise og deres skandinaviske etablering.

Podcast om franchise er på lufta

FranchiseArkitekt har lansert Franchisepodden, podcaster om franchise med både caser fra norsk retail og faglig innhold.

Publisert

– Franchising er fortsatt lite utbredt i en rekke bransjer, og vi tror mange kan nyte godt av å lytte til andres erfaringer og råd når de skal bygge opp eller forbedre sitt eget konsept, sier franchiserådgiver Sven Hars i FranchiseArkitekt til Retailmagasinet.

I studio intervjuer han og medprogramlederne ledere i franchisekjeder om deres erfaring med franchising som vekstmodell og distribusjonsmetode.

I podcastene som så langt er lagt ut, kan man høre ledere fra blant annet Elkjøp, Deli de Luca, Slettvoll og Specsavers fortelle om sine franchisekonsepter og hva de legger vekt på for å lykkes.

Også franchisetakere vil bli invitert til studio framover.

Så langt har det vært fire intervjuer med kjeder og sju episoder med faglig innhold. Sven Hars forteller at de legger vekt på at innholdet skal være faglig tungt, men en lett og ledig atmosfære i studio.

Innenfor det faglige har de en serie om franchiserelasjoner og lederskap, basert på bøkene til psykolog Greg Nathan.

Med seg i intervjuene har Hars kollegaer fra konsulentnettverket FranchiseArkitekt, blant annet Frode Finsrud, managing partner i Cappa, og advokat Endre Storløkken. I tillegg er Tone Langbach med i podcastene om franchiseledelse. Hun har lang erfaring fra flere franchisekjeder, blant annet i Umoe.

Hars forteller at det er flere temaer de skal ta for seg framover, blant annet franchise banking, goodwill-problemstillingen, opplæring og trening.

FranchiseArkitekt planlegger å produsere to episoder i måneden framover. Etter å ha fått elleve episoder på lufta startes markedsføringen opp i disse dager.