En av disse bli Årets Franchisetaker
Prisen Årets Franchisetaker deles ut på Franchisekonferansen den 6. mars. Fire franchisetakere er nominert til finalen.
Her er de fire finalistene til prisen Årets Franchisetaker, med juryens begrunnelse.
Ingar Teigene – Elkjøp
Ingar Teigene og HG Handel AS har skapt gode økonomiske resultater ved å utnytte konseptets enkeltelementer. I tillegg til å være Elkjøps tydelige og konseptuelle representant i sine områder, evner Teigene og HG Handel å ha en lokal forankring. Butikken er en betydelig lokal merkevare man forvalter på en forbilledlig måte i sine markeder og utsalgssteder. HG Handel AS var i 2017 den mest lønnsomme franchisetaker i både kroner og prosent.
Teigene veksler mellom å være detaljfokusert og å se det store bildet på en slik måte at hans kollegaer og ansatte både får den oppfølging og trening som trengs, samtidig som man får arbeidsro når det trengs. Teigene evner i svært stor grad å få frem det beste i sine kollegaer og ansatte gjennom en ærlig og profesjonell innstilling. HG Handel og Ingar Teigene forfekter utvikling fremfor avvikling og konsernet lever etter slagordet "It's all about people!".
Jan Stadven – Kvik, Ski Interiør
Stadven har på sine drøye tre år i Kvik utfordret det meste som Kvik opprinnelig har vurdert som absolutt for bransjen. Kvik "tok en sjanse" ved å inngå partnerskap med Stadven, som ikke hadde noe relevant kjøkkenerfaring. Han har kommet inn som en outsider og bygd opp et team som ingen før hadde sett maken til hos Kvik. Ski vokste fort til å bli en av Kviks største butikker, samt den mest lønnsomme. Stadven bygger nettverk på tvers av bransjer og var en av de første til å lage både kunde- og temakvelder. Gjennom nytenkning og utfordring av det etablerte, så har han egenhendig endret på tankesettet til hele Kvik. Ikke bare i Norge, men worldwide.
Stadven har vært en viktig bidragsyter i kjeden gjennom å aktivt dele sine suksesshistorier, framfor å holde disse for seg selv. Han har tatt initiativ til et nasjonalt samarbeid som har løftet Kvik, spesielt rundt B2B. Stadven er en aktiv deltager på franchisemøter i Norge hvor han nyter stor respekt i kraft av sine resultater og ydmyke holdning. Det er nå flere som tenker utenfor "kjøkkenboksen" og er villig til å prøve nye tilnærminger utover de vante og trygge løsningene.
Lars Gullichsen – Circle K - Autosenteret Nykirke
Franchisetakeren (FT) har Norges største kaffevegg med fem kaffemaskiner og går "all inn" og litt til når han investerer. Var først ute med softis i kjeden, noe som ble en viktig inntektskilde for flere franchisetakere. Gullichsen er investeringsvillig og investerer i nye konsepter. Han var første FT med Circle K's nye konsept: New Store, et oppgradert butikkonsept med bredt utvalg av mat. Har vært med å utvikle og teste matkonseptet sammen med franchisegiver, f. eks. selvsmurt. FT bruker mye av sitt resultat til å investere i videre vekst. Når man introduserte selvsmurt, ble det satt på en ekstra stilling for å skape fremtidig salgsvekst, noe stasjonen klarte langt raskere enn andre stasjoner. Stasjonen tok tidlig i bruk Facebook og har utnyttet noe av potensialet med sosiale media. Han er ikke redd for å synliggjøre sine resultater for kundene. Han hadde en stor aktivitetsdag med live radio for kunder da han passerte 11 millioner i omsetting på mat. Det samme ble gjort da han passerte 10 millioner i 2017.
FT er tilstede i egen drift, jobber i kassen og er på gulvet sammen med sine ansatte (30 ansatte). Han har alltid prioritert å jobbe sammen med sine medarbeidere når det er aller mest hektisk på stasjonen, spesielt sommerhalvåret. Han jobber også hver tredje helg for å coache helgevakter, og stasjonen har alltid ansvarlig leder på vakt. Han har resultatoppfølging hver eneste dag, syv dager i uken. Circle K Nykirke scorer over kjedens mål på kundetilfredshet og har mange fornøyde ansatte som har jobbet på stasjonen i mange år. Eldste arbeidstaker er 72 år. FT har utviklet flere av sine medarbeidere til videre karriere i Circle K. Han gjennomfører månedlige salgsmøter og hyppige sosiale samlinger og delegerer mye ansvar over til sine medarbeidere og NK, noe som skaper stor trivsel. Et kjennetegn ved Circle K Nykrike er at de ansatte "løper fortere" med glede.
FT deltar alltid på interne kurs og e-opplæring som CK legger til rette for FT, samt er bidragsyter på forhandlermøter i Vestfold. Stasjonen har flere og gode omtaler i lokale media.
Morten Engen – Rema 1000, Gjøvik
Kjøpmann Engen åpnet butikken REMA 1000 Gjøvik Stadion i januar 2013. Omsetningen det første året ble langt over budsjett. Og omsetningen har fortsatt å vokse. Kjøpmannen har etablert sin bedrift godt i lokalsamfunnet. Oppskriften har hele tiden vært varetrykk, ren og ryddig butikk og ansatte som har fokus på kundeopplevelsen.
Engen ønsker hele tiden det beste for franchisekonseptet REMA 1000 gjennom å gi tilbakemeldinger på det som fungerer og det som ikke fungerer. Dette gjør han ved å være en framoverlent deltaker i kjøpmannsrådet – et råd som består av seks kjøpmenn og regionskontor – samt alltid ønske om å være pilot-butikk på nye systemer og modeller. Gjennom sin drift og samarbeid med regionskontor og andre kollegaer har butikken blitt kåret til regionens butikk to år på rad (2016 og 2017).