Franchisekonferansen nærmer seg
8. mars løper Franchisekonferansen 2017 av stabelen i Oslo.
Konferansen arrangeres av FranchiseArkitekt og Virke i sistnevntes lokaler på Solli Plass.
– Konferansen kjøres årlig i Oslo og Stockholm, og med til sammen 250 deltakere er vi den største konferansen på franchise i Norden, forteller Jonas Ideström, gründer av FranchiseArkitekt.
Konferansen har i år to hovedtemaer:
- Hvordan andre har gjort det for å lykkes?
- Presentasjon av Franchiseanalysen 2017
Suksessrike franchisekjeder i forskjellige bransjer skal fortelle om hvordan de har utviklet sine franchisesystemer. FranchiseArkitekt har fagkunnskap om franchise, og deres eksperter skal gi innsikt i profesjonell franchise. De er Nordens ledende aktør på området.
Første i sitt slag her til lands
Franchiseanalysen 2017 er den første i sitt slag i Norge og skal publiseres årlig heretter.
– Undersøkelsen baserer seg på to kilder: Spørreundersøkelse og data fra Virkes Retaildatabase med tall fra 550 kjeder, forteller Asbjørn Myrlund i Virke til Retailmagasinet.
Hvor stor andel er franchise? Hvordan vokser forretningsmodellen, bransjer, volumer og antall ansatte? Hvem er vekstvinnere og -tapere?
FranchiseArkitekt er sponsor for den tilsvarende undersøkelsen i Sverige som Handelns Utredningsinstitut utarbeider for foreningen Svensk Franchise. I Sverige er undersøkelsen blitt gjennomført årlig i 14 år.
Boken FranchiseGuiden inneholder 240 sider med kunnskap om franchise. I Sverige heter den tilsvarende FranchisePraktikan.
Også i mange andre europeiske land publiseres tilsvarende undersøkelser.
Program
Blant foredragsholderne i år vil være:
Vinnerne av Handelsprisen 2016
Årets franchisebragd 2016 i Sverige
Odd Sverre Arnøy, adm. dir. Kitch'n
Carolina Winterliv, viseadm. dir. Card Group AB
Marit Ursin, adm. dir. Kjedehuset AS
Kenneth C. Olsen, Shell/7-eleven, regiondirektør Reitan Convenience
Jesper Nielsen, gründer i Amazing Jewelry (tidligere Pandora og Endless Jewelry)
Blant temaene som berøres på konferansen:
- Hvordan maksimere bunnlinjen med franchise?
- Franchisejus, de største fallgruvene.
- Hvordan skape bedre bunnlinje gjennom cluster-franchise.
- Vellykket oppbygging og salg av franchisekonsepter.
- Helhetlig verdiskaping gjennom godt samspill mellom franchisegiver og franchisetaker.
Fruktbart samarbeid
Jonas Ideström er meget fornøyd med samarbeidet med Virke. Mange av Virkes medlemmer baserer driften på franchise.
– Fordi franchise er forretningsmodellen for mange av våre medlemmer er også vi glade for samarbeidet med FranchiseArkitekt, sier Asbjørn Myrlund.
– Virke er en viktig institusjon i norsk næringsliv, med over 20.000 medlemmer, og spesielt i kjedemarkedet, sier Ideström.
Program og påmelding kan skje her.